tiistaina, huhtikuuta 24, 2007

Podcasting käytännössä

Eilen ja tänään olen testaillut käytännössä podcastingien ("ääntä verkossa") tekemistä, kuuntelemista ja tilaamista. Aloitin tilaamalla YLEn maanmainion Aristoteleen kantapää -nimisen podcastin. Podcasteja löytyy mm. iTunes Music Storen sivuilta (oikeassa alareunassa Top Podcasts). Eli ensin lataa iTunes-playeri ja tämän jälkeen valitse sieltä ohjelmaan integroitu Music Store. Sieltä pystyt tilamaan podcasteja iTunes-playeriin, vaikka siten, että vain kolme viimeisintä aina säilytetään ja loput automaattisesti poistetaan tilaa viemästä. Kätevää. iTunes -playerin alalaidassa oikealla on "Asetukset", josta pääset muokkaamaan kuinka usein tilauksiasi päivitetään ja kuinka monta uusinta talletetaan etc. iTunes on Applen ohjelmia ja jotenkin olen huomaavinani eron Windows-maailmaan - nappulat eivät olekaan siellä missä niiden on tottunut olevan...

Toinen puoli podcasteja on tuottaa itse sellaisia. Tätä varten tein ensin Audacityllä (ilmaisohjelmisto äänen käsittelyyn) mp3-tiedoston ja sitten vein sen Gcast-ohjelmaan. Gcast on myös ilmaisohjelma, johon helposti perustat tunnukset, ja se tarjoaa sinulle oman podcast-julkaisukanavan, jota kautta voit laittaa tarjolle verkkoon omia äänitiedostojasi. Toin sieltä syötteen tänne blogiini, joten vasemmasta palkista voit testata podcastejani :)

sunnuntai, huhtikuuta 22, 2007

ITK-päivät takana


ITK'07-päivät Hämeenlinnassa olivat taas täynnä asiaa, paljon (tuttujakin) ihmisiä ja valinnanvaikeus mitä kuunnella tai katsella. Meillä oli oma studio (ISOverkostosta ISOverstaaksi) alakerrassa ja yksi foorumiesitys verkkokurssipohjista, joten saimme mukavasti kerrottua myös omasta kehitystyöstämme.


eEemeli-kisan yksi finalisteista oli Seitsemän veljestä -sivusto. Kannattaa tutustua, erinomainen paketti äidinkielen opetuksen tueksi - tai muuten vain yleissivistykseksi. Toinen kiva finalisti oli Maatilan suojaintietoisku -sivusto. Voiton vei kuitenkin eTaitava-hanke, jossa kännyn avulla seurataan työssäoppimisjakson kokemuksia. Karsten Wolf keynote-sessiossa ja aika moni muukin korosti sitä, että opiskelumateriaalin yhä useammin tekevät opiskelijat, ei opettaja. Opettajan rooli oppimispolun ohjaajana siis korostuu, eikä tässä sinällään ole mitään uutta. Uutta on ehkä se, että sosiallisen webin myötä meillä on nyt sellaisia helppokäyttöisiä työkaluja, kuten blogit ja wikit, joiden avulla opiskelijoiden (yhteisöllinen) tuottaminen on helpompaa kuin ennen.

Opetushallitus julkisti ITK'07-päivillä opefi2-koulutuksia tukevan Kenguru-sivustonsa . Kannattaa tutustua tähän kokonaisuuteen. Sieltä löytyy helposti ymmärrettävässä muodossa paljon verkko-opetukseen liittyvää tietoa - perusteluja, konkretiaa, malleja, oppimistehtäviä, linkkejä ym.

torstaina, huhtikuuta 12, 2007

ISOINNO päättyi ja ISOverstas avautuu!

ISOINNO on ISOverkoston ja Opekon yhteistyössä järjestämä laaja "Innovatiivinen verkostojohtaminen" -koulutus, jonka sadonkorjuuseminaari oli eilen Kuopiossa. Paikalla meitä oli 15 koulutettavaa, osa "jettiläisiä". Lukiolakiin sisältyvä koulujen oman toimintansa arviointivelvollisuus oli yksi aihe. Verkoston yksi mahdollisuus eli kollegiaalisen asiantuntemuksen jakaminen toteutuu tässä siten, että sovimme eri koulujen arviointiin liittyvien kysymyspatterien jakamisesta yhteiseen käyttöön.

Tänään esittelimme "ISOverkostosta ISOverstaaksi" -seminaarissa ISOverkoston saavutuksia ja toisaalta vuoden 2008 alusta alkavaa sopimuspohjaista toimintaa. Hankekauden päättyessä tämän vuoden lopussa emme ole enää sidottuja vain Itä-Suomen oppilaitoksiin, joten toivotamme tervetulleeksi mukaan uusia oppilaitoksia ympäri Suomen! ITK07-päivillä ensi viikolla kuulet studiossamme lisää toiminnastamme. Yksi tämänpäiväisen seminaarin puhujista oli erikoistutkija ja futurologi Jari Metsämuuronen, joka oivallisesti hauskoin esimerkein havainnollisti sen, miten tulevaisuutta ei ikinä saavuta ja mitä tulevaisuus ei ole ja miten siihen voi vaikuttaa. Sanoma oli positiivinen: tulevaisuuteen VOI vaikuttaa!

lauantaina, maaliskuuta 31, 2007

Yksi VESO-päivä taas takana, FlickR:sta kuvia "videona"?

Tämä lauantai sujui mukavasti Puijonsarven koulun VESO-päivässä. Jotain pientä ennätin omassa osuudessani nostaa verkko-opetuksen mahdollisuuksista. Heikki Koistinen esitteli Suomen kansalliskirjaston mielenkiintoisen linkin: Historiallinen sanomalehtikirjasto. Sinne on aina vuodesta 1771 digitoitu suomalaisia sanomalehtiä.

Anne Rongaksen Liitutaulublogista innostuneena haluan kokeille itsekin kuinka saisin kuvia FlickR:sta tänne "videona". Alla kokeiluni :)



Jotain meni vieläkin pieleen, eikä löydy kuin yksi kuva - täytyy tutkailla vielä html-koodia... Tähän auttoi se, että kävin tarkistamassa, että kuva on "public". Alkuun koodinpätkästä puuttui yksi " - oman Flickr-osoitteeni perästä ja Blogger heitti pelkkää herjaa "broken tagista". Tuon em. koodin saat "kuvaruudun" alapuolella olevasta pienestä tekstistä "FlickR Slideshow".

MIkäli haluat vain tietyn "setin" monista kuvistasi niin tee ensin Flickerissä tälläinen "setti" -->
"www.flickr.com/photos/myname/sets/123456/" ja laita sen jälkeen blogissasi koodinpätkään osoitteeksi:"...user_id=XXXXXXXX@NXX&set_id=123456"
Ilman settiä en saanut kuvia näkymään lainkaan, mutta setin tehtyäni homma vihdoin pelitti :)

torstaina, maaliskuuta 29, 2007

Harvardin podcastit ja suomalainen Talousaapinen

Olemme ISOverkoston opettajien kanssa rakentaneet viime viikkoina videotuokioita opetuskäyttöön. Mm. kaupunkiekologiaan on tulossa tosi kiva johdatusvideo. Maailmaltakin löytyy sangen päteviä malleja - kannattaa tutustua Harvardin yliopiston ilmaisiin (video)podcasteihin. Podcastit ylipäätään rikastuttavat oppimisprosessia, auttavat kertaamisessa ja ovat poissaolevalle oiva mahdollisuus pysyä ryhmän mukana.

Opetushallituksen tuottama Talousaapinen taasen on oivallista verkko-oppimateriaalia perusasteelle. Sen avulla voi luokassa, tai opiskelija itsenäisesti, perehtyä rahankäyttöön, mainonnan ansoihin, fiksuun shoppailuun ym. ym. Tarjolla on myös interaktiivisia pelejä liittyen taloustietämykseen ja asteittain vaikeneva visailupaketti.

lauantaina, maaliskuuta 24, 2007

Hitsaajalle teoriaa, eräkokille tehtäviä ja oppimisprosessin suunnittelua opettajille

Olipa todella mukava kouluttaa Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston opettajia Moodlen käyttöön menneellä viikolla(ma-ti). Heillä oli perustaidot hallinnassa, joten pääsimme heti syvemmälle verkkokurssin suunnittelussa. Aiheina olivat mm. kansainvälisen hitsaajan teoriakurssi, eräkokeille verkko-opetusta ja rakennuspuolen opiskelijoille vapaaehtoinen arkkitehtuurin verkkokurssi. Pikkaisen ongelmana olivat erilaiset Moodle-työkalut, heiltä ei löytynyt Palautuskansiota eikä Portfoliota. Kokonaisprosessin selkeys ja selkeät (arviointi)ohjeistukset olivat taas kerran se suurin kehittämisen paikka.

On tosi hienoa, että saamme ISOverkoston ammatillisen puolen aktivoitumaan verkko-opetuksessa ja keskinäisessä yhteistyössä. Myös lukio-opiskelijat hyötyvät jos saisimme verkkokurssitarjottimeemme lisää myös ammatillisen puolen kursseja.

Palaveerattiin Microsoftin ihmisten kanssa - uusi Office 2007 vaikuttaa houkuttelevalta! Kun kerran kaupunki maksaa koululisenssin, niin täytyisihän sitä sitten hyödyntää kunnolla. Palaan aiheeseen varmaan vielä myöhemmin.

Olin kouluttamassa torstaina 22.3. opetushallituksen "Oppimisaihioiden käsikirjoituksen laatiminen" -koulutuksessa teemanani "Oppimisprosessin käsikirjoittaminen". Tulipa taas kerran mietittyä ja kahlattua ihan perusasioita läpi esitystäni valmistellessa, ja samalla updeitattua omaa näkemystä ja tietämystä. Jäiköhän esitykseni turhan teoreettiseksi? Vaikka dialogisesta, ja vähän trialogisestakin oppimisen mallista kovasti saarnasin, niin silti tämä esitys jäi kovin monologin tasolle :(

Eilen olin koulutuksessa, jossa perusopetuksen opettajamme kehittelivät mielenkiintoisia verkkoja hyödyntäviä oppimistilanteita. Aiheina olivat niin Kalevala, leirikoulu, lähiympäristö, kevään eteneminen kuin liikuntaportfoliokin, ja monia muitakin. Työkaluina heillä on Pedanetin työvälineet, suunnitelmat tehtiin Verkkolehteen ja varsinaiset "sovellukset" sitten joko Verkkolehteen tai Veräjään. Kunhan tulee valmista niin laitan tänne linkkejä!

sunnuntai, maaliskuuta 18, 2007

Videoita verkkoon - entä trialogisen oppimisen malli? Päättäjille tietoa verkko-opetuksesta

Viime viikolla aloitimme lukion opettajille koulutuksen videoiden tuottamiseksi uudelle mediapalvelimellemme. Hienoja ideoita löytyi, niistä lisää kunhan saamme niitä valmiiksi. Tarkoituksena on parantaa Moodle-kurssipohjiamme monimediaisempaan suuntaan, toki pedagogiikan ehdoilla, ei videoita videoiden vuoksi - välttäen tilanteen kun viitisen vuotta sitten keskustelufoorumeja lisättiin joka paikkaan, miettimättä aina niiden funktiota oppimisprosessissa.

Dialogi on tuttu termi verkko-opetuksessa, mutta entä trialogi? Sami Paavola kumppaneineen ovat määritelleet ja tutkineet trialogisen oppimisen mallia. Kyseessä on uusi näkökulma aiempien tiedonhankinnan (monologi) ja osallistumisen/vuorovaikutuksen (dialogi) näkökulmien rinnalle eli puhutaan tiedonluomisnäkökulmasta - kuinka ihmiset yhdessä kehittävät systemaattisesti yhteisiä kohteita, kuten tekstejä, malleja, teorioita tai tuotteita. Trialogisessa oppimisessa ei vain keskustella ja pohdita vaan ihan oikeasti on tekemisen meininki, tavoitteena tuottaa yhteisöllisesti jotain yhteistä. Yhteisen kehittämisen mahdollistavat nykyään erinomaisesti erilaiset sosiaalisen vepin työkalut.

Sosiaalisen vepin puolestapuhuja Anne Rongas on kokoamassa verkko-opetuksen problematiikasta pakettia veppiin. Päättäjille suunnattu verkko-opetuksen opas on jo kommentoitavissa, käy lukemassa ja kommentoi!

keskiviikkona, maaliskuuta 07, 2007

ITK07 jo mielessä, taidetta Amos Anderssonin museossa

Pielaveden lukiolla viikko sitten "saarnasin" verkko-opiskelun antamista mahdollisuuksista kerrassaan neljälle eri opiskelijaryhmälle (=kaikki ykköset ja kakkoset), plus muutamille opettajille. Pielaveden lukio on esimerkillisesti hyödyntänyt ISOverkoston verkko-opetustarjontaa, niinpä kakkosista noin 80% oli käynyt jo Moodlessa.

Toinen dead-line ITK07-päivien suhteen umpeutui viime perjantaina - piti laittaa foorumiesityksemme tiivistelmä ITK-päivien omaan Moodleen. Siellä nyt on. Jännä juttu, että tiivistelmään sai laittaa vain esiintyjien nimet. Kuitenkin esityksen taustalla on ollut useampia ihmisiä, joiden panos jää nyt printtimateriaalista piiloon.

Aloitin talvilomani pistäytymällä Helsingissä. Amos Andersonin museossa Yrjönkadulla oli laaja retrospektiivinen Katy Gyllströmin (s. 1933) taulujen näyttely (vuodesta 1960 vuoteen 2006). Joukossa oli monia silmääni viehättäviä värikylläisiä maisemia. Aiheet olivat usein arkipäivästä poimittuja, oli erilaisia asetelmia, portin takorautaa, vatkain, Moulinex-tehosekoitin, kahvinkeitin, radio, käytävän siivousta jne. Mutta, ei yhtään taulua tietokoneesta!

sunnuntai, helmikuuta 25, 2007

TVT-strategiaa, Verkko tutuksi -koulutusta ja VESO-päivä Iisalmessa

Menneellä viikolla Kuopion koulujen tvt:n opetuskäytön strategiat nytkähtivät taas eteenpäin kun strategiavastaavat istuivat päivän koneiden ääressä ja hinkkasivat tekstejään eteenpäin. Hankalinta tuntui olevan kaupunkitason strategiatekstin soveltaminen oman koulun tasolle - mitä jokin koko koulutoimen strategiassa asetettu tavoite tarkoittaa omassa koulussani? Miten aiomme toteuttaa tvt:n opetuskäytön pedagogiset tukipalvelut omalla koululla? Visioita ja tavoitteita tuntui kuitenkin hienosti löytyvän, enemmänkin realiteetit painavat päälle - ei ole koneita, ei tykkejä eikä tietotaitoa tarpeeksi.

Verkko tutuksi -koulutuksen kuudes toteutus sai päätöksensä perjantaina. Marja-Leena Hyvärinen availi opettajille verkkokeskustelujen saloja ja korviini tarttui kiva termi "viipyilevä prosessi" - sellaisenhan viivästeiset keskustelufoorumit saavat aikaan. "Anna aikaa" on yksi oppimisen perussääntöjä ja tämä toteutuu foorumeissa.

Muutoin, Kuopion yliopiston oppimiskeskuksessa on tekeillä Aaron, uusi sähköinen ajankäytön hallinnan työkalu verkko-opetuksen mitoituksen tueksi, ensin pilottien käyttöön. Jossain vaiheessa se on tulossa myös kaikkien yo-opettajien käyttöön, toivottavasti myös toisen asteen opettajille.

Työviikon päätti eilinen Ylä-Savon lukioiden yhteinen VESO-päivä Iisalmessa. Siellä ISOverkoston esityksen jälkeen saimme kuulla voice massage -asiantuntijaa Leena Koskista Siilinjärveltä. Voice massagella tarkoitetaan lihasryhmien rentouttamista klassisen hieronnan otteilla ja se on saanut alkunsa pankkivirkailijoiden säryistä. Hyvä ryhti ja lihastasapaino tarvitaan, jotta puhuminen olisi vaivatonta eikä äänihäiriöitä tulisi. Lisäksi opin, että terve ääni on "sointuva, miellyttävä, ilmeikäs ja kantava", kun taas "kariseva ja nariseva" ääni ei sitä ole. Millainen on kariseva ääni?

maanantaina, helmikuuta 19, 2007

VALOa ja avoimen koodin kännykkä Neo1973

Eksyin suomalaisille VALO-työryhmän sivuille ja erityisesti EduCOSSin wikisivustolle, josta löytyy hyvää tietoa vapaista ja avoimen lähdekoodin ohjelmista ja sisällöistä opetuksen kannalta. Seikkaillessani educossin muillakin sivuilla sivistyin sitten myös uusista kännytulokkaista (myönnän, olen aikamoinen kännyfriikki). Applen iPhone'iin olin jo tutustunut, ja ihastunut, mutta uutta minulle oli se, että avoimen puolen ohjelmaa hyödyntävä kännykkä on myös tuloillaan. Tutustupa vertailuun Neo1973 versus iPhone! Neo1973 hyödyntää OpenMoko Linux järjestelmää ja tuon vertailun mukaan olisi jo saatavilla, tosin rajoitetusti. Suosi suomalaista -periaatteen mukaisesti voi tosin olla, että silti päädyn Nokian E90 kännyyn, jonka pitäisi ilmestyä toisella vuosineljänneksellä. Paljon reissun päällä olevana arvostaisin querty-näppäimistöä.

Tänään oli vuorossa ISOverkoston vierihoitopäivä opettajille Nilsiän lukiossa. Kahdeksalle opettajalle ennätin päivän mittaan avata joitain tvt:n opetuskäyttöön liittyviä asioita, yhtä yhdelle, toista toiselle. Tälläinen päivä ilman etukäteistietoa esille nousevista kysymyksistä/teemoista on tosi piristävä, ja myös haastava! Ensi viikolla Pielavedelle...

On muutoin läntisellä taivaalla juuri nyt tosi upea valoilmiö - Venus ja kuunsirppi aivan vierekkäin!

torstaina, helmikuuta 15, 2007

Penkkaripäivä!


Tänään ajelivat tämän vuoden abit kuorma-autojen lavalla huutaen "nolla, nolla" (vanhin sisareni ystävineen olivat muutoin viimeiset Kuopiossa, jotka penkkareissa matkasivat hevosen vetämässä reessä, v. 1968). Meidän poikamme Akselin (kuvassa) auton reunassa luki "Lyseon eliitti" ja "Meidän laudaturit" - saa nähdä miten oikeassa kisassa sitten käy. Penkkariajelujen päätteeksi kävin katsastamassa lukiolla freskon ja oli mielenkiintoista todeta, että se oli aivan samannäköinen kuin omani noin 26 v sitten :) Koko seinän peittävä, mustavalkoisia kuvia ja puhekuplia... Milloinkahan freskot tehdään nettiin?

maanantaina, helmikuuta 12, 2007

Opettajien vierihoitoa Rautalammilla ja hotelliteknologiaa Tahkolla

Viime viikolla aloitin oman osuuteni ISOverkoston koulujen "vierihoito-ohjelmassamme", Rautalammin lukiolla. Kollega Memma testasi mallin jo aiemmin Pieksämäellä. Malliin kuuluu, että opettajat etukäteen varaavat opettajanhuoneen listalta itselleen puolen tunnin - tunnin yksityisajan kyselläkseen niistä ISOverkoston palveluista mitä tarvitsevat. Ko. päivänä istumme sitten rauhallisessa tilassa koneen ja internetin äärellä ja käsittelemme juuri niitä kysymyksiä, jotka ovat opettajalla mielen päällä. Päivän mittaan ennättää auttaa sangen monta opettajaa. Rautalammilla pidin lisäksi kaksi kolmen vartin sessiota lukion ykkösille. Kerroin alkuun lyhyesti verkko-opiskelusta ja sitten he pääsivät tsekkaamaan Moodlestamme viittä eri lukion verkkokurssia. Noin 90% nosti kätensä kun kysyin kuka mahdollisesti voisi innostua lukiokurssin opiskelusta verkossa. Mielestäni hyvä tulos, ja se 10% edustaa sitä normaalia muutosvastarintaosuutta :)


Viikonlopun vietin Tahkolla lomaillen. Sielläkään ei tosin ihan päässyt työkuvioista eroon, sillä huoneistossamme oli sangen upea mediavarustus. Olohuoneessa sekä molemmissa makuuhuoneissa oli taulu-tv ja siihen yhdistetty "EasyBox" + langaton näppäri ja hiiri. Tällä värkillä pääsi sitten niin Internetiin kuin katsomaan leffoja omalta dvd:ltä tai vaikka käyttämään OpenOfficen työkaluja tai Skypeä. Jonkun kerran jouduin buuttaamaan koko systeemin, mutta periaatteessa toimi aivan upeasti. Sieltä saatoimme seurata Tahkon sivuilta pakkasen lauhenemista reaaliajassa, valita sopivan webradion taustamusiikiksi tai ihmetellä omituisia pelejä...

sunnuntai, helmikuuta 04, 2007

eConcerthouse aukaistu

Eilen illalla oli (pohjois)suomalaisin voimin kasatun Virtuaalisen Konserttitalon, eConcerthousen, http://www.e-concerthouse.com/ ensimmäinen virtuaalinen konsertti. Tämä konsertti taltioitiin Helsingin Temppeliaukion kirkossa ja oli nimeltään Northern Light ja oli Ilmari Mäenpään sävellyskonsertti, esiintyjinä useita eri henkilöitä/kokoonapanoja. Konserttia seuratessa saattoi samalla chatata muiden kuuntelijoiden kanssa ja vähitellen minulle aukesi, että kyseessä oli hyvin pohjoinen ilmiö. "Kaikki" inarilaiset olivat kuulolla, koska yksi esiintyjistä Eepu eli joikulaulaja Eeva-Liisa Remes oli tulossa lavalle :) Välillä chatin kielenä oli saamen kieli, mitä oli hauska seurata kun ei ymmärtänyt yhtään mitään. Hieno juttu, että sosiaalinen web palvelee ja yhdistää näin myös vähemmistökieliä puhuvia. Yksi tavoite eConcerthallilla onkin saada nuoria mukaan klassisen musiikin pariin. Mukana chatissa oli myös nainen Skånesta (på svenska) ja pariskunta Kanadasta. Kokonaisuudessaan hieno idea, mutta harmi, että ääni paikoitellen pätki pahasti. Kaistaa ei selvästi riittänyt kaikille. Illan mittaan kävijöitä oli lähes 900 ja ainakin yhdessä vaiheessa samanaikaisia kuulijoita oli 155. Seuraava virtuaalikonsertti on 6.3.2007 klo 19, kannattaa tutustua!

lauantaina, helmikuuta 03, 2007

Sosiaalisen webin ja tulevaisuusajattelun perusteita

Eilen kokoontui Kuopioon 26 ISOverkoston opoa tai tiiminvetäjää oppimaan verkossa/verkkoon ohjaamisen saloja. Anne Rongas piti erinomaisen esityksen Skypen välityksellä sosiaalisen webin, lähinnä erilaisten blogien ja wikien sovelluksesta opetukseen. Vaikka Anne ei ollut paikalla, niin paikalla olijat jaksoivat kokonaisen tunnin kuunnella ja seurata (minä näpsyttelin pp-dioja) intensiivisesti ja kiinnostuneena - kiitos Anne! Annen hyvät vinkit ja linkit aiheesta löytyvät osoitteesta: http://laatupiiri.wikispaces.com/Sosiaalinen+web+ja+opetustyo. Annen sanoin "Jaettu tieto ei puoliinnu".

Toisena osiona oli tulevaisuusajattelu koulutuksessa ja puhujana Anu Haapala Joensuusta. "Elinikäinen oppiminen" -termin rinnalle on noussut termi "elämänlaajuinen oppiminen". Eroavuus löytyy siitä, että elinikäinen oppiminen tapahtuu formaalissa ympäristössä ja on jonkun toisen tarjoamaa opetusta, kun taas elämänlaajuisella oppimisella tarkoitetaan myös kaikkea sitä mitä ihminen oppii arjessaan, erilaisissa elämänvaiheissaan tai esim. harrastuksissaan. Tämä saattaakiin johtaa siihen, että formaalit tutkinnot häviävät ja tilalle tulevat hyvin erilaiset eri osaamisalueiden "palikat".

perjantaina, helmikuuta 02, 2007

Koulutusta, metatietoja, raportointia, opiskelua, kirjoittamista...

Hektinen pariviikkoinen takana. On ollut Verkko tutuksi -koulutusta, ISOverkoston atk-vastaavien päivityskoulutusta, Kuopion kaupungin tvt-vastaavien kanssa koulutuksen suunnittelua... Lisäksi on aika, jolloin ESR-hankkeen ohjausryhmää varten on koottu taas tietoja ja toimintaraporttia. Kesän EDEN-konferenssiin Napoliin olen kirjoittanut paperia saavutuksistamme.

Suomalainen metatietomalli digitaalisille oppimateriaaleille on nyt saatu jotakuinkin pakettiin, eli pidimme työryhmän viimeisen TeamSpeak-kokouksen reilu viikko sitten. Liisa Lind puheenjohtajana ja Lassi Nirhamo editorina tekivät suurenmoista työtä ja tästä jatkaa nyt toinen ryhmä xml- ja rdf-skeemojen määrittelyllä. On todella hienoa, että meillä on nyt kansallinen tahtotila siitä, että mitkä metatiedot ovat pakollisia, ja millaisia vapaaehtoisia kenttiä voi lisäksi olla. Tämä parantaa kovasti eri oppimateriaalipankkien yhteensopivuutta.

Pedanetin työkalut ovat Kuopion kouluilla kaikki käytettävissä ja niitä olen viime viikkoina opiskellut. Kaupungin verkko-opetuksen asiantuntijana olen nyt Kuopion veräjien pääkäyttäjä. Lisäksi Kuopion lukioilla on käytössään Moodle, ja perusasteella 600 lisenssiä Opit-ympäristöön. Paikallinen tvt-kyselymme joulu-tammikuulla kuitenkin paljasti, että turhan harva opettaja hyödyntää ylipäätään verkkoja opetuksessaan. On siis aikamoinen haaste saada verkko-opetus osaksi arkea, kuten kansallisissa visioissa haaveillaan. Työsarkaa riittää :)

sunnuntai, tammikuuta 21, 2007

Opon mietteitä verkkokursseista Liperin lukiolla

Olin perjantaina kertomassa ISOverkostosta Kouvolan seudun sivitystoimenjohtajille ja rehtoreille ym. Liperin lukiolla. Liperin lukio on todella paljon hyödyntänyt ISOverkoston verkkokursseja, sekä ilmaisia että maksullisia. Ennen omaa esitystäni heidän oponsa todella ansiokkaasti palautti minut ruohonjuuritasolle, että mikä oikeasti on vaikeaa koululla ja miten paljon toisaalta verkkokurssit voivat edistää opiskelijan etenemistä. Naakan Irma mm. näki, että verkkokurssi saattaa pelastaa opiskelijalle päättötodistuksen tai yo-kirjoituksiin osallistumisen, ja antaa valtavan pääoman nuorelle jatkokoulutuksen suhteen. Verkkokurssit myös täydentävät (huom. eivät korvaa!) oman koulun tarjontaa sekä helpottavat ja parantavat itsenäisiä kurssisuorituksia. Miinuksena hän näki, että opiskelijoiden ohjaaminen verkkokursseille ja -kursseilla vaatisi paljon enemmän aikaa opolta - heidän koulullaan kun aineopettajat eivät ole innostuneet lähtemään mukaan lähiohjaajaksi. Yleisöstä tuli yksi ratkaisuehdotus opon aikapulaan; annettaisiin verkkokurssien ohjaus ryhmänohjaajan tehtäväksi!

Tosi tärkeitä nämä kouluvierailut. Liperissä saimme kuulla myöäs kahden opiskelijan tuntoja verkkokursseiltaan. Sain taas lisäeväitä ja perusteluja mm. ohjauksen merkityksen painottamiselle. Opiskelija odottaa palautetta, ja tarvitsee tarkkoja ohjeita mitä ja milloin tehdään mitäkin.

keskiviikkona, tammikuuta 17, 2007

Opetusministerin visio hyvästä koulupäivästä

Kuopion opettajille ja kouluviraston väelle tarjottiin eilen illalla tilaisuus kuulla ja kysellä koulumaailman ajankohtaisia asioita opetusministeri Antti Kalliomäeltä. Ilmeisesti asiat ovat Kuopion kouluissa kohtuullisen hyvin, koska paikalle saapui vain kolmisenkymmentä aktiivia.

Ministeri varoitti alkupuheenvuorossaan, että "PISA-hurmokseen ei ole syytä", sillä nuorten koulutuksen taso on lievässä laskussa, etenkin poikien osalta. Hän näki haasteena koulun hyvinvoinnin lisäämisen. Kalliomäen vision mukaan hyvä koulupäivä on "virikkeellisempi, luovempi ja liikkuvampi" kuin nyt. Sana luovuus tuli esille useamman kerran. Toinen toistuva teema ja huoli oli se, että ministerin mukaan "koulu ei ole enää samanlainen arvo kuin ennen", ja hän näkee "merkkejä asenteiden rapautumisesta suhteessa koulutukseen". Eikä ihme, jos vaikka seuraa Ruotsin puolelta tulevia uutisia opettajan täydellisestä arvovallan menetyksestä.

Siitä olin iloinen, että yliopistotasolla Kalliomäki ei ole maakuntasarjan versus kansainvälisen sarjan kannattaja, vaan haluaa kaikkien Suomen yliopistojen olevan kansainvälisellä tasolla! Tutkijanuran läpikäyneenä lämmitti mieltä, että hän arvosti "tutkimisen ammattilaisia".

torstaina, tammikuuta 11, 2007

Verkko-VESO ja uudet koulutuskurssit taas pyörähtäneet käyntiin

Uuden vuoden myötä putsasimme ISOverkoston Verkko-VESOn pilottiryhmän vastauksineen arkistoon, ja aloitimme puhtaan ja taas parannetun version kanssa. Koko kevään ajan ISOverkoston opettajat voivat ilmoittautua non-stoppina opiskelemaan Verkko-VESOn (6 h kokonaisuus, joka korvaa yhden VESO-päivän). Ensimmäinen ahkera opiskelija kahlasi kokonaisuuden läpi tällä viikolla parissa päivässä, ja totesi, että käsitys ISOverkoston palveluista tarkentui. Tavoite siis saavutettu :)

Eilen opiskelijat ovat aloittaneet ISOverkoston koulutuskursseilla ahertamisen uusimmalla, nyt jo kymmenennellä koulutuskurssijaksolla. Kullakin jaksolla on ollut noin 8-11 verkkokurssia tarjolla, eri oppiaineissa. Ideana on, että oppilaitos ilmoittaa kurssille opiskelijoiden lisäksi lähiohjaajan, joka pääsee näin perehtymään verkko-opetukseen ja -opiskeluun autenttisella verkkokurssilla. Koulutusaspekti tulee siis nimenomaan lähiohjaajan työssäoppimisen kautta. Tällä järjestelmällä olemme perehdyttäneet suuren joukon opiskelijoita ja opettajia verkko-opiskelun pariin.

sunnuntai, tammikuuta 07, 2007

Avoimen ympäristön blogit ja wikit

Tänä päivänä verkosta löytyy monia ilmaisia työkaluja, joiden avulla oppimista voi tukea (esim. kontaktiopetuksen tai suljetun oppimisympäristön rinnalla). Itse näen blogien ja wikien mahdollisuudet todella moninaisina. Niiden avulla päästään paremmin kiinni vuorovaikutteiseen yhteisölliseen opiskeluun. Perinteiset suljetut oppimisympäristöt, joita niitäkin vielä kyllä tarvitaan, ovat helposti liian opettajakeskeisiä ja vaativat tunnuksia ja salasanoja. Avoimien ympäristöjen avulla voidaan haluttaessa opiskeluun ottaa mukaan myös laajempi porukka, jolloin useammat ideat ja oivallukset tai vaikka vanhempien/kaverien mukanaolo mahdollistuu. Blogien kiihtyvä lisääntyminen on yksi osoitus sosiaalisen webin merkityksestä - ja helppoudesta.

Wikin perustat helposti: www.wikispaces.com
Blogger-blogin perustaminen: http://www.blogger.com/start

keskiviikkona, tammikuuta 03, 2007

Iloa Vuodelle 2007 - Vuonna 2008 aloittaa ISOverstas

Lomat ovat ohi ja työt jälleen hyvässä vauhdissa. Tänään suunniteltiin koko päivä alkavan vuoden toimintaa ISOverkostossa ja uusia ideoita virisi taas vaikka kuinka paljon. Nyt kun vain ehtisi käytännössä toteuttaa kaikki hienot innovaatiot! Hankeaika rupeaa olemaan kortilla, sillä ISOverkosto hankkeena päättyy tämän vuoden lopussa ja näin isossa verkostossa kaiken uuden (ja osin vanhankin) saaminen rutiinisti osaksi arkista aherrusta vie yllättävän paljon aikaa. Vuoden 2008 alussa verkoston (uudella nimellä "ISOverstas") toiminnan pitäisi sujua mahdollisimman itseohjautuvasti, joten palvelujen ja käytänteiden hiominen nyt viimeisenä hankevuonna on erityisen tärkeää.

Niin, toihan se pukki hyvän kirjan - Virpi Hämeen-Anttilan "Perijät". Kirjan tarina imaisi sisäänsä ja koko n 400 sivun opus tuli luettua joulupäivänä... Vaikka kirjassa oli paljon rankkoja elämäntarinoita, niin silti pohjavire oli elämänmyönteinen ja huumori kukki yksityiskohdissa. Samaa ei voi sanoa muista jouluni kirjota, Eppu Nuotion "Mustasta", puhumattakaan Mankelin kirjasta "Syvyys", joita molempia leimasi vahvasti synkkyys ja pahuus. Jälkimmäisen muka piti olla rakkaustarina, aika outoa rakkautta, täytyy sanoa.

lauantaina, joulukuuta 23, 2006

Rauhallista Joulua!


Meidän perheen joulukortit lähti tänä vuonna pitkälti virtuaalisesti, emaileina, kera tiedotuksen, että korttirahoilla ostimme vuohen kehitysmaahan. Samalla tuli huomattua, että on vielä aika monta sellaista sukulaista/ystävää, jonka kanssa sähköposti ei ole luonteva (tai edes mahdollinen) tapa kommunikoida. Sinne sitten lähti perinteinen etanapostikortti. Ulkomailla asustaville sukulaisille/ystäville en myöskään rohjennut lähettää sähköistä korttia, tuntui, että se saattaisi olla kulttuurishokki heille. Täällä Pohjois-Euroopassa kun olemme aika tavalla modernempeja kuin monessa muussa maassa, tai näin ainakin kuvittelen, tiedä häntä.

Lämpimän syksyn ansiosta pääsimme ensimmäisen kerran elämässäni mökillemme autolla perille asti. Usein olemme tarponeet paksuissa lumikinoksissa sen vajaan kilometrin metsätien, joka mökillemme vie, ja paluumatka kuusta raahaten. Tänään operaatio oli vaivaton, vähälumisessa (1-2 cm) maastossa oli helppo etsiä sopiva joulukuusi olohuoneen nurkkaamme. Samantien nostimme kuusen myös sisään ja nyt se on jopa jo koristeltu ja oikeat kuusenkynttilät aseteltu suoraan (palovaroittimet on testattu!). Suklaat & mantelit ovat tarjolla kulhoissa, perunalaatikko tuoksuu uunissa ja kohta haen kinkun kylmiöstä. Tässähän ne eväät joulun vietton alkavat ollatkin. Kun pukki vielä toisi hyvän kirjan...

lauantaina, joulukuuta 16, 2006

TVT-strategiatyön käynnistäminen, Tampereen seutufoorumi, Mediakeskuksen tulevaisuusverstas, aihiokokonaisuus -seminaari ja Moodle 1.7

Siinäpä reissuja ja asiaa kerrakseen viimeiselle parille viikolle, kaiken muun juoksevan työn ja "sotaharjoitusleskeyden" rinnalla!


Kuopion kouluissa todellakin päivitetään koulukohtaiset opetuskäytön tvt-strategiat ja tämä työ on nyt virallisestikin saatu alulle. Koulujen tvt-vastaaville on selitetty työn eteneminen ja valmista pitäisi olla maaliskuun 2007 lopussa. Paraikaa on meneillään verkkokysely kaikille opettajille, jonka pohjalta on hyvä rakentaa tulevaisuuden suunnitelmia ja linjauksia.
Kävin kouluttamassa Tampereen seutufoorumin opettajia marraskuun lopussa ja ainakin ISOverkoston koulutuskurssi -malli sai siellä tuulta purjeisiin. Mikäs siinä, innovatiivinen koulutusmallimme, jossa aloitteleva verkko-opettaja lähiohjaajan roolissaan, ilman sisällöllistä tai arviointivastuuta, pääsee perehtymään aidolla lukiokurssilla verkko-opetukseen ja -opiskeluun, on toiminut meilläkin erittäin hyvin.

Helsingin mediakeskuksen Tulevaisuusverstaalla 4.12. pohdimme haasteita ja ideoita tvt:n opetuskäytön tulevaisuuden varalle. Osaaminen ja toimintakulttuurin muuttuminen koettiin suurimmiksi haasteiksi.

ISOverkoston aihekokonaisuus-seminaarissa Kuopiossa 8.12. opetushallituksen Liisa Jääskeläinen erittäin ansiokkaasti avasi aihekokonaisuus-käsitettä, ja Anneli Tella vielä ryhmätyöosuudessa avasi kysymyksillään silmämme aihekokonaisuuden monimuotoisuudesta ja laaja-alaisuudesta. Aihekokonaisuuksien huomioimisessa on lukioilla valtava luovuutta vaativa haaste. Asiaan tarttumiseen osaltaan kiirehtää se, että osa yo-tutkinnon kysymyksistä pohjautuu aihekokonaisuuksiin.

Moodlen uudet versiot ovat tulleet tai ovat tulossa. Olin Hämeenlinnassa Mediamaistereiden opissa Moodle 1.7 -versiosta ja sen reissun tuloksena päätimme sittenkin tässä välissä päivittää 1.6 -versioon. Saamme uudet hyvät työkalut käyttöömme, mutta ei vielä tarvitse viilata eri roolien oikeustasoja. Kuvassa oikealla Janne Orkola Mediamaistereista ja kaksi Merja Juntusta!

tiistaina, marraskuuta 28, 2006

ISOINNOssa konfliktinratkaisua, Virtuaalikoulupäivillä tulevaisuuden luotausta

ISOverkoston ISOINNO-koulutuksessa (Innovatiivinen verkostojohtaminen) saimme viime torstain ja perjantain oppia Päivi Suokkaalta kuumien (ulospäin näkyvien) ja kylmien (pinnan alla kytevien) konfliktien ratkaisuun. Oli kellariin suuntautuvia konfliktirappuja, joiden ekalla tasolla oli asiat, sitten ihmiset ja lopussa suorastaan tuhopyrkimykset. Sinne ekalle tasolle pitäisi yrittää aina jäädä, mikä saattaisi onnistua kuuntelemalla rauhallisesti ilman ratkaisumalleja, "minä"-kieltä puhumalla ja muutoinkin mahdollisimman konkreettisilla kysymyksillä, vastauksilla ja toiveilla. Harjoitellaan!

Antoisan konfliktin purun saimme aikaan perustelemalla miksi ISOverkostossa pitäisi olla osittain ohjattuja 45 ja toisaalta täysin ohjattuja 105 euron verkkokursseja. Kiitos Vesa ja Antti hyvästä draamasta!

Eilen seurasin verkossa Helsingin virtuaalikoulupäivien avajaisluentoja (olis saaneet muutkin luennot tulla netissä!). Tulevaisuustutkija Olli Hietanen (TuKKK) kuvasi hyvin miten elämme tekijänoikeusyhteiskunnassa nykyään, enää ei menesty teknologiaa keksimällä vaan sillä kuinka sitä teknologiaa hyödynnetään eli erilaisia formaatteja tuotteistamalla (mm. kansainväliset tv-ohjelmaformaatit). Toisaalta hän korosti ystävyystehokkuutta eli kumppanuuden tärkeyttä. Sosiaalisen tutkimuksen määrää hän piti tällä hetkellä aivan riittämättömänä - monet biologiset yksityiskohdat tunnetaan tarkkaan, mutta kuka tietää mikä vaikutus on sillä jos koulujen iltapäiväkerhot lopetetaan?

Eilen illalla tuli mies kotiin 40 euron ihkauusi telkku taskussaan - eli, tietokoneen usb-väylään pieni muistitikun näköinen tv-sovitin (+ vähän isompi erillinen antenni), jolla nyt näemme sitten telkkua myös tietskan kautta, vaikkapa datatykin avulla isolla seinälle heijastettuna. Kokeiltiin ja hyvin näkyi yli 20 kanavaa. Nyt on toiveissa nähdä venereissullakin sitten kesällä silloin tällöin puoli yhdeksän uutiset!

torstaina, marraskuuta 23, 2006

ISOverkoston kieltenopetus sai laatuleiman

Tänään oli iso juttu Savon Sanomissa kielten opetuksesta verkossa. Jutun juurena oli viime viikolla opetushallituksen ISOverkostolle myöntämä eurooppalainen kieltenopetuksen laatuleima. Totta on, että verkon avulla mahdollistuu harvinaisempien kielien opiskelu myös syrjäisemmillä seuduilla. ISOverkoston verkkokursseista mm. espanjan kurssit ovat olleet erittäin suosittuja. Uusi vetonaula näyttäisi olevan italian kielen opiskelu verkossa. Avoimesti saatavilla olevat sosiaalisen webin "äänityökalut", kuten esim. Skype mahdollistaa entistä helpommin myös suullisen kielitaidon harjoittamisen verkkokursseilla.

sunnuntai, marraskuuta 19, 2006

Maakunta-VESO takana

Eilen vietimme lukioiden yhteistä VESO-päivää Kuopiossa, lähes 200 opettajan voimin. Luistinratakelistä huolimatta ilmoittautuneet saapuivat ehjin koivin paikalle, myös kauempaa kuten Juankoskelta, Nilsiästä, Nurmeksesta, Pielavedeltä, Rautalammilta, Rautavaaralta, Suonenjoelta, Tuusniemeltä ja Vesannolta. Upea tilanne verkostoitumiseen!

Anita Rubin (TuKKK) kertoi mielenkiintoisia tuloksia pienten lukioiden rehtoreille (n noin 50) suuntautuneesta survey-kyselystä. Suurimman osan rehtoreista tulevaisuuden (vuoteen 2010) mielikuvissa koulu sopeutuu ja säilyy. Huolestuttavaa oli, että vastauksissa korostui konservatiivisuus ja muuttumattomuuden tila sekä se, että edelleenkin opetuskeskeinen asenne oli vallalla oppimiskeskeisyyden sijaan ja yhteisöllisyys-näkökulma puuttui täysin.

perjantaina, marraskuuta 17, 2006

Mediapalvelinasia etenee, samoin yhteistyö ammatillisen koulutuksen kanssa

Tänään Savonlinnassa saimme kuulla, että mediapalvelintekniikka on nyt tilattu ja pian pääsemme testaamaan omaa palvelinta. Onnistuneita testilähetyksiä on jo lähetetty Joensuun yliopiston palvelimen kautta verkon kautta katsottavaksi (Klassikan avajaiset + Tommy Hellstenin luento). Tämän päivän teemana oli kuinka rakennetaan rajapinta ISOpoolin(oppimisaihiopankkimme) ja mediapalvelimeen tulevien materiaalien välille. Mediapalvelimen hankinnalla toivomme monimediaisuuden ISOverkoston oppimateriaaleissa lisääntyvän. Erityisen käyttökelpoisia olisivat lyhyet noin 5 minuutin lyhyet opetustuokiovideot.

Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto oli toinen vierailukohteemme. He tulivat mukaan ISOverkoston toimintaan lokakuun alusta. Esittelimme ISOpoolia ja Moodle-kurssipohjiamme. Toiveissa on, että vähitellen saisimme myös heiltä verkkokurssitarjontaamme ammatillisen puolen kursseja, myös lukiolaisille. Savon ammatti- ja aikuisopisto on ollut ISOverkostossa alusta lähtien mukana, ja sitä kautta päänavaus ammatilliselle puolelle on jo tehty.

torstaina, marraskuuta 16, 2006

Bookmarkit talteen ja jakoon

Avoimien verkkoympäristöjen kehitys on ollut valtaisaa viime vuosina. Verkossa on tarjolla monenmoista helppokäyttöistä ympäristöä, joiden avulla voi kommunikoida ja jakaa asioita. Viimeisin käyttöönottamani "villitys" on bookmarkkien hallintaan rakennettu ympäristö: http://del.icio.us/awulff . Sinne voi tallettaa ja ryhmitellä omia bookmarkkejaan itse laitettujen "tagien" eli avainsanojen mukaan. Pelin henkeen kuuluu, että myös muut pääsevät katsomaan bookmarkkejasi, ja ohjelma kertoo, että kuinka moni muu on ko. linkin laittanut omaan linkkilistaansa. Onko vaarana, että "isoveli valvoo"?

ISOverkosto sai muuten eilen opetushallitukselta eurooppalaisen kielenopetuksen laatuleiman! Katso uutinen oph:n sivuilta. Onnea ISOverkoston kieltenopettajat!

lauantaina, marraskuuta 11, 2006

Aineseminaari Iisalmessa


Eilinen meni Iisalmessa ISOverkoston seminaarissa matematiikan ja luonnontieteiden opettajille. Paikalla oli n 30 opettajaa, ja uskon, että moni sai käytännön eväitä ja ideoita omaan opetustyöhönsä. Itse olin ma-fy-ke -ryhmän sessioissa ja opin mm. kemian kaavojen piirtämisestä tietokoneohjelmilla. Tuli kylläkin aika taiteellisia propaaneja :)

Seminaarin päätteeksi tutustuimme IS-VETin toimintaan. Upeita työkaluja mm. fysiikan lainalaisuuksien havainnollistamiseen. Dataloggerilla erilaisten anturien (esim. lämpö, ääni, valo, etäisyys) kanssa voi luokkatilassa hienosti demota (datatykki aika välttämätön) eri muuttujien vaikutusta lopputulokseen. Mieleen jäi myös optiikan huone, jossa saattoi testata erilaisten prismojen (?) vaikutusta valon kulkeutumiseen.

ITK-päiville Aulangolle ollaan väsätty esityksiä. Mm. ISOverkoston verkko-opetusta helpottavasta kurssipohja-toimintamallista yritämme saada esityksen läpi.

Verkko-VESOkin on lähtenyt Moodlessa kivasti käyntiin. Kuusi (/22) on jo tutustunut ympäristöön ja yksi on tehnyt jo lähes kaikki tehtävätkin.

tiistaina, marraskuuta 07, 2006

Koulukohtaiset tvt-strategiat ja Verkko-VESO

Tämä päivä hurahti sukkelaan suunnitellessa Kuopion kouluille tvt-strategian päivittämistyöhön toteutettavaa kyselyä. Koulukohtaiset tvt:n opetuskäytön strategiat päivitetään Kuopiossa kevääseen 2007 mennessä, yhteistyössä Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen kanssa. Iso prosessi, mutta uskon, että sitä kautta saadaan tvt:n opetuskäyttöä taas askeleen lähemmäksi arkea kouluissa.

Toinen mielenkiintoinen avaus, jota tänään vielä on hiottu, on huomenna ISOverkoston verkkokoulutuksena alkava Verkko-VESO. Tarjoamme itäsuomalaisille lukio-opettajille mahdollisuuden virtuaaliseen VESO-päivään. Koulutus toteutetaan Moodlessa marraskuun aikana ja teemana on verkko-opetus ja ISOverkoston palvelut. Mielenkiinnolla odotan palautteita!

sunnuntai, marraskuuta 05, 2006

Blogit ja meset matkoilla


On se vaan uskomatonta, että vain kaksi viikkoa sitten vieraillessani New Jerseyssä, Nykin kupeella, USAssa ihastelin vielä upeita ruskan sävyjä (kts. kuva) ja tänäaamuna herätessäni takametsän männyt olivat aivan jouluisassa huurteessa. Molemmat hienoja näkymiä.

Ihmeellistä sekin, että nykyaikana voi matkatunnelmia nopeassa tahdissa välittää kotiin jääville. Meilläkin oli USAn hotellissa ilmainen internet-yhteys, oma pikkukannettava mukana, ja niinpä päivittäin mesetimme kotipuoleen. Toisaalta, Kajaanissa menneellä viikolla oli hotellissa käytettävissä langaton internet-yhteys, mutta eipäs protokolla sopinut yhteen koneeni kanssa...

 
Creative Commons License
Tämän teosteoksen käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimi mainittava-Sama lisenssi 1.0 Suomi-lisenssi.