lauantaina, helmikuuta 23, 2008

Qik testauksessa, mese pääsi yllättämään

Pakkohan se oli minunkin päästä Qik testaamaan, eli kuinka kännykällä voi lähettää videota streamattuna online :) Sain eilen illalla tunnukset (noin puolessa tunnissa) ja ensimmäiset kokeilut tein tänään Kuopio Ice Marathonilla. Hirvitti milloin puhelimeni 20 Mb datapaketti ylittyy, mutta ekat kymmenkunta lyhyttä otosta veivät vain noin 6 Mb. Kotona otetut otokset menivät wlanin kautta eli eivät kuluta pakettidataa.




Eilisiltana hölmöilin mesessä ja aukaisin linkin, joka ilmeisesti sisälsikin viruksen. Viesti tuli luotettavalta taholta, joten ilman kummempia epäilyjä heti klikkasin linkkiä. Viestin englanninkielisyys olisi jo pitänyt herättää ajattelemaan. Samainen viesti lähti sitten kaikille meselistallani sillä hetkellä aktiivisena oleville :( Nyt on virustorjuntaohjelmani päivitetty ja tehty täysi scanni - toivottavasti auttaa, eikä joku koko ajan vakoile kaikkea tekemisiäni...

tiistaina, helmikuuta 19, 2008

Sumpli sumplii menot puolestasi

Tosi hyvä mainoslause on suomalaisella Sumpli.com -palvelulla :) Pitihän se testata ja parin sumplimisen jälkeen suosittelen lämpimästi. Erityisen mukavaa tässä ilmaispalvelussa on se, että käyttäjän, sumplimaan pyydetyn, ei tarvitse rekisteröityä lainkaan. Tapahtuman ylläpitäjä ainoastaan rekisteröityy. Kun vielä huomaa, että samalla nimellä ei voi lisätä uusia sopivia ajankohtia, niin kaikki toimii hyvin. Mahdollisuus kirjoittamalla kommentoida "rasti ruttuun" -vaihtoehdon lisäksi mahdollistaa selittelyt...en pääse kun lapsi on tulirokossa...

ISOverstaan kaksipäiväisen sossumedian työkaluihin perehdyttävän koulutuksen taustasivustona käytimme Ningiä. Se osoittautui helpoksi ja joustavaksi (keskustelu)alustaksi vaikka tälläiselle yksittäiselle koulutukselle. Innolla odotan, että miten paljon opettajat ihan oikeasti ottavat näitä työkaluja käyttöönsä. Ainakin heti lähti käyntiin wiki (wikispaces) espanjan opiskelijoille, tekevät ja julkaisevat siellä kukin oman "esitelmänsä". Linkki vain Moodleen, jolloin kurssin kokonaisuus säilyy Moodlessa, mutta työkaluarsenaali kasvaa (Moodlen oma wiki ei ole kauhean käyttäjäystävällinen).

Eilisiltana seurasin ex tempore Annen vinkittämänä livekännyvideolähetystä Jyväskylän maalaiskunnan valtuustosalista. Qik.com tarjoaa ohjelmiston ja lähetyksen "toimittajana" oli Erkka. Kuva ja ääni tulivat kännykästä verkkoon uskomattoman hyvin, aivan minimaalisia pätkimisiä välillä (kotona 8Mt:n yhteyksillä). Reaaliaikaisen videostreamin lähettäminen helposti (onko Qik helppokäyttöinen?) mobiilisti voisi hyvinkin olla kova juttu monissa autenttisuutta kaipaavissa oppimistilanteissakin. Tästä juontui mieleeni, että testasinpa viikonloppuna ooVoonkin. Skypen kaltainen palvelu, mutta sillä voi lähettää myös videoviestejä. Kannettava sylissäni nauhoitin sillä muutamat "Hyvää huomenta" -viestit ja laitoin menemään naapurin sähköpostiin...

maanantaina, tammikuuta 28, 2008

YouTube-videon sisällyttäminen Bloggeriin tai wikiin

Tänään oli kymmenkunta ISOverstaan opettajaa perehtymässä sosiaalisen median työkaluihin. Käytiin läpi sosiaaliset kirjanmerkit, wiki, blogi, RSS-syötteet ja Ning. Ohjelmassa ei ollut YouTubea, mutta sinnekin vain silti eksyttiin :) Atk-luokan ongelmana oli, että kaikissa koneissa ei toiminut Firefox ja IE:n puolella Bloggerin "Lisää sivuelementti" puuttui kokonaan, joten kaikki eivät päässeet YouTubea Bloggeriinsa lisäämään...onneksi kettu toimi open koneella :)

Kuinka sitten saat YouTube-videon Bloggeriisi? Yksinkertaisesti kopioi YouTubessa ns. embed-koodi (videon oikealla puolella) ja liitä koodi sitten Bloggerissa viestiisi. Tässä esimerkkinä Hunangin hiihtovideo linkkinä: ja sitten upotettuna blogiin:



Tekijänoikeuksien kunnioittamiseksi riittänee, että mainitsee tekijän nimen ja alkuperäisen www-osoitteen?

Wikissä tuo embed-koodi lisättäisiin widgettinä (="telkkuikoni") ja valittaisiin sieltä "Other html".

sunnuntai, tammikuuta 27, 2008

Sosiaalista mediaa; sihteeritön yritys ja PLE:t ja PIE:t

Olinpa kuulolla kun perjantaina sosiaalisesta mediasta kiinnostuneet "sometu-ihmiset" tapasivat, osa livenä Hesassa, osa virtuaalisti ympäri Suomea. Muistiinpanot a la Anne Rongas kertovat tarkemmin tapahtuman sisällöstä. Sosiaalista mediaa voi hyödyntää kovin monessa, lue kaikessa, ja niinpä keskustelukin rönsyili aika lailla. Tosin Teemu Arina totesikin omassa puheenvuorossaan, että "rönsyily on tämän päivän sana", ja sanoi hän senkin, että "Yrityksissä innovaatioiden tarve lisääntyy kun yhteiskunnan kompleksisuus lisääntyy". Mistä päästään brasilialaisen Ricardo Semlerin SEMCOon, joka on suuryrityskompleksi, jossa ei ole sihteereitä, ei työaikoja, oman bossinsa voi itse valita, kaikki talousasiat ovat kaikkien nähtävillä ja muutoinkin sosiaalinen avoimuus on kaiken perusta. Työntekijöitä on noin 3000 ja vaihtuvuus vain 2%. Ilmiötä on kuulema paljolti tutkittu, mutta uusisa konteksteissa systeemi ei kuitenkaan ole toiminut.

Oppimisen puolella on lanseerattu termit PLE eli Personal Learning Environment ja PIE eli Personal Instruction Environment. Molemmilla ymmärretään yksilöä korostavaa, yksilön omista lähtökohdista rakentuvaa oppimisympäristöä, jossa on suuri osansa myös informaalilla oppimisella. Ron Lubenskyn sanoin "a Personal Learning Environment is a facility for an individual to access, aggregate, configure and manipulate digital artifacts of their ongoing learning experiences." (Michele Martinin blogista). Blogit, wikit, Ningit, RSS-readerit ja erilaiset miellekarttaohjelmat tarjoavat eväitä PLE/PIE:n rakentamiselle. Parhain PLE meillä jokaisella varmasti on edelleen omat aivot, mutta kyllä silti muistin ja kokonaisuuksien hahmottamisen tueksi "virtuaali-PLE:t" tarjoavat upeita mahdollisuuksia!

lauantaina, tammikuuta 12, 2008

ISOverstas jatkaa ISOverkoston jäljillä

Todellakin, ISOverkosto ESR-hankkeena päättyi vuoden 2007 lopussa ja nyt sitten toiminnat jatkuvat sopimuspohjaisesti ISOverstaana. ISOverstaan portaali on avattu ja sitä kautta voi tutustua verkostomme palveluihin ja toimintaan. Ovet ovat auki kaikille toisen asteen oppilaitoksille ja varauduttu on myös vapaan yleissivistävän koulutuksen mukaantulolle.

Samalla Moodlemme sai hiukan uudenlaisen visuaalisen ulkoasun, portaalia mukaillen. Moodlen osalta oli tarkoitus siirtyä 1.8-versioon, mutta palveluntarjoajamme ei halunnut ottaa riskiä, ison datamäärämme takia, ja siksi käytämme edelleen 1.6-versiota, tosin vähän modattuna. Oppilaitosten verstastukiopettajat (=entiset atk-vastaavat) saivat nyt toivomansa tunnustenperustamisoikeudet, mikä helpottanee käyttäjähallintaa paikallistasolla melkoisesti. Alkuvuodesta olen hionut ISOverkostolle ostettuja Moodle-kurssipohjia jakeluuntoon ja nyt niitä on tarjolla verkoston opettajien käyttöön kunnioitettavat 240 kpl, suurin osa lukiokursseja, mutta myös kolmisenkymmentä ammatillisen puolen kurssipohjaa (kiitos vaan Memmalle niiden hiomisesta!).

sunnuntai, joulukuuta 30, 2007

Sosiaaliset kirjanmerkit järjestykseen

Joskus, ehkä aika useinkin, toimii liian nopeasti ja kiireessä, jolloin ei ajattele asioita tarpeeksi pitkällä aikavälillä. Itse olen tämän tehnyt sosiaalisten kirjanmerkkieni kanssa. Olen kerännyt del.icio.us -palveluun ison kasan bookmarkkeja, ja tagitkin laittanut jokaiseen, mutta... Kun nyt olen tehnyt uuden vuoden lupauksen, että en kanna raahattavaa työkannettavaa enää kotiin niin usein vaan siirryn käyttämään kotikannettavaa iltapuhteiden työjuttuihin, niin huomaan, ettei delistäni olekaan niin helppo löytää etsimäänsä! Siis, edessä on uusi mietintä kuinka ryhmittelen (bundle tags)bookmarkkini, jotta helposti löydän mitä tarvitsen. Esimerkillinen delin käyttäjä on lukion opettaja (BI, GE) Aarne, joka on ryhmitellyt kursseittain kaikki taginsa.

Siis, mieti miten taggaat! Muista myös, että delissä tagit eroitetaan välilyönnillä, eikä pilkulla kuten esim. täällä Bloggerissa...

sunnuntai, joulukuuta 23, 2007

Levollista Joulua! Kiitos ISOverkoston opettajille!


Ehkä joululoman suoma lepo vihdoin parantaisi tämän meikäläisen flunssankin, joka on haitannut viime viikot vuoden loppurutistuksia niin töissä kuin kodin jouluvalmisteluissakin. Eilen hankittiin ruuat, leivoin taatelikakun ja tänään haimme joulukuusen metsästä - eli nyt saa joulu tulla!

ISOverkoston taival on päättymässä. Viime viikon siivosin Moodlea ja sitä edellisenä viikkona oli ISOverkoston päätösseminaari (kuva) sekä ISOverstaan aloituskokous. Uskomattoman nopeasti ja mukavasti on mennyt 3.5 vuotta, jonka ajan olen tässä hankkeessa työskennellyt. Kiitos vaan kaikille niille lukemattomille toisen asteen opettajille, joita olen saanut tavata ja kouluttaa näinä vuosina. Todella upeita tuotoksia on syntynyt verkoston yhteiseen käyttöön. Jatketaan yhteistyötä ISOverstaan puitteissa :)

sunnuntai, joulukuuta 09, 2007

Kaventajien joulukalenteri ja kurssipohjien hiomista

Kerrankin asiallinen joulukalenteri! Joka luukun kohdalta tulee vinkki kuinka välttää kulutushysteriaa ja toimia kestävän kehityksen mukaisesti. Samalla linjalla siskontyttö Linnan Juhlissa :)

Kiirus viikko alkamassa. Valmiita Moodle-kurssipohjia verkoston käyttöön hiotaan, nyt niitä on jo yli 200 lukiopuolelle! ISOverkosto-hankkeen loppuseminaari on keskiviikkona 12.12. ja uuden vakiintuneen toiminnan eli ISOverstaan aloituskokous heti perään torstaina. Mikäli tekniikka pelittää, niin seminaaria voi seurata myös livelähetyksenä netistä (osoite tulee hankkeen etusivulle). Loppuraporttia viimeistellään ja samalla ihmetellään kuinka paljon on hankevuosien aikana tullut järjestettyä tapaamisia, koulutuksia, kurssitarjontaa, verkkosisältöjä ja kaikenlaista kehittämistä! Uusi dynaaminen, vuorovaikutteinen ja yhteisöllisyyteen ja jakamiseen innostava portaali on tarkoitus julkistaa ensi viikolla.

sunnuntai, joulukuuta 02, 2007

Virtuaaliopetuspäivillä kohti joutavia oppimispolkuja, jaikupikkujouluissa virtuaalijuhlatunnelmissa


Molemmat otsikon tapahtumat olivat erittäin onnistuneita, paljon väkeä ja kokemusten vaihtoa. Virtuaaliopetuspäivillä meitä oli kymmmenkunta jaikuilijaa, jotka dokumentoimme päivien kulkua jatkuvasti Jaikun Vimpa-kanavalle. Muutaman Jaikututun tapasin ekaa kertaa livenä näillä päivillä! Nimimerkit saivat kasvot - molemminpäin :) Jaikupikkujoulut alkoivat pe 30.11. klo 20.00 omalla kanavallaan ja parhaimmillaan kanavalle oli 60 rekisteröitynyttä. Siellä verrattiin syömisiä, jaettiin kuvia Flickr'n kautta, annettiin drinkkivihjeitä niille, jotka oli myös IRL pikkujouluissa, opittiin discotanssin alkeita Youtuben avulla ym. mukavaa :)

Joutavista oppimispoluista puhui Virtuaaliopetuspäivien päätteeksi prof. Esko Valtaoja. Tulevaisuudessa emme tarvitse hänen ennusteensa mukaan niinkään faktoja kuin välineiden oppimista. Meneillään on sota tiedon ja luulon välillä; tieto yksin ei riitä vaan tarvitaan myös ymmärrystä. Uutta tietoa tulee 2 eksabittiä vuodessa, se on ilmaista, rajatonta ja anarkistista. Miten ihmeessä tiedon (=vallan) käyttö hallitaan näissä olosuhteissa, voi vain kysyä.

"Ovenkahva-" ja "ripafilosofiasta" puhuttiin myös ja todettiin, ettei verkossa sellainen peli vetele, asioita on pakko miettiä hyvinkin tarkkaan jo ennen (virtuaalisen) luokkahuoneen kahvaan tarttumista. Anne Rongas ja Jari Sjölund pitivät ansiokkaan esityksen sosiaalisen webin työkaluista (kuvia) ja mm. demosivat kuinka iGooglella voi informaatiovirtoja ohjailla. Itselleni oli uutta kuinka saan del.icio.us -bookmarkkeja widgetinä wikispaces'iin (valitse delissä "link rolls", ota koodi talteen ja lisää se). Mäntsälästä Ohkolan koulusta Sari Auramo esitteli tosi konkreettisesti kuinka heillä toteutetaan oppilaiden taitotasovaatimuksia 1-6 luokalla. Yksi parhaimpia esityksiä oli Essi Ryyminin tutkimus tvt-vertaistuesta (itk:ssa sama aihe)ja ylipäätään yhteisön toiminnasta.

perjantaina, marraskuuta 23, 2007

Sosiaalista webbiä joka tuutista - ISOverkostolle oma saari Second Lifessa?



Kuuntelen tässä Sula Pinta -podcastia verkon mahdollisuuksista ja samalla testaan itselleni uutta mindmap-työkalua Mind42, välissä päivittelen Moodlessa, Wikissä ja verkkokurssitarjottimessamme asioita, seuraan sähköposteja, suunnittelen tulevia koulutuksia...

On totisesti totta mitä Esko Kilpi keskiviikkona Kuopion sossuwebbi-seminaarissa sanoi, että työn kognitiivinen raskaus on lisääntynyt. Hänen mukaansa tietotyö on luovien ratkaisujen tekemistä vuorovaikutuksessa (paino sanalla vuorovaikutus!), jatkuvaa oppimista ja keskustelua organisaation sisällä. Tarvitaan luovuutta jäykkien toistavien roolien tilalle. Hän kuulutti perään vertaisvuorovaikutusta (opiskelijoiden keskinäinen vuorvaikutus tärkeämpää kuin opettajan ja oppijan välinen vuorovaikutus). "Oppiminen on aina keskustelua".

Jari Laru pohti Kuopiossa onko mobiiliteknologia ja sosiaalinen media renki vai isäntä yhteisöllisessä oppimisessa, ja ymmärtääkseni päätyi siihen, että luulemme sen olevan renki, mutta usein se sittenkin on isäntä. Hyvä winkki Jarilta OpenID, jonne voi kerätä käyttämänsä palvelut yhteen ja samaan paikkaan. Mielenkiintoista oli myös kuulla eBookista (AmazonKindle), joka on DigiToday-uutisten mukaan myyty viidessä tunnissa USAssa loppuun.

SL tarkoitti minulle ennen Kuopion yliopiston suurta luentosalia (=SL), mutta nyt sen merkitys kääntyykin aivoissani virtuaalimaailmaksi eli Second Lifeksi. Kim Holmberg Åbo Akademista piti erinomaisen selkeän esityksen SL:n mahdollisuuksista (opetuksessa). Kim korosti sitä, että jokaisen avatarin takana on oikea ihminen, ja että ihmisille muodostuu vahva tunneside avattareensa. Tämän takia hän on valmis esim. ostamaan stailit virtuaalivaatteet käyttöönsä... Oma avattareni jo haaveilee ISOverkoston omasta saaresta SL:ssä :) Siellä voitaisiin virtuaalikokoustaa, ohjata/tehdä ryhmätöitä ja visioida ISOja!

Kuopion päivän päätti Stephen Downes Kanadasta (virtuaalisti ConnectPron avulla, kuva). Hän pyöritteli konnektivismin teoriaa eri sosiaalisen median työkalujen kannalta, kysymyksiä mitkä työkalut täyttävät konnektivismin kriteerit. "Pull is better than push" jäi mieleen mottona.

Kognitiivista painetta koin myös viime perjantaina, jolloin osallistuin etänä Mikkelissä järjestettyyn "Sosiaalinen media oppimisen tukena" -seminaariin. Siellä mm. Anne Rongas alusti erilaisista työkaluista, Kari A Hintikka puhui kansalaisaktiivisuudesta ja Roope Mokka sosiaalisen median mahdollisuuksista demokratiassa. Tälle teemalle on perustettu Suomessa myös oma sivusto - tule mukaan!

lauantaina, marraskuuta 10, 2007

Kuvat pieneksi PowerPointissa


Mainitsin viime viikolla miten digikuvia sisältävän PP_esityksen saa (fyysisesti) pienemmäksi ja koska siitä on tullut kyselyjä, niin tässä tarkemmat ohjeet:

1. Avaa PowerPoint-tiedosto ja siellä jokin sivu, jolla on kuva/kuvia.
2. Klikkaa kuvan kohdalla kaksoisklikki
3. Valitse aukeavasta "Muotoile kuvaa" -ikkunasta välilehti "Kuva"
4. Klikkaa siellä alhaalta painiketta "Pakkaa..."
5. Valitse "Kaikkiin asiakirjan kuviin" ja tarkkuudeksi "Web tai näyttö". "Asetukset"-kohdassa rastit molempiin kohtiin (Pakkaa kuvat / Poista kuvien ulkopuolelle jäävät alueet). Seuraavassa "Pakkaa kuvat" -ikkunassa olen ottanut kuvien optimoinnin käyttöön eli "Käytä".

Tällä tempulla sain itse yhden tosi ison tiedoston melkein kymmenkertaisesti pienenemään! Tällä välttää sen, että jokaisen kuvan erikseen ensin pienentäisi jollain kuvankäsittelyohjelmalla.

Tänään on Kuopion perusasteen VESO-päivä, jonne valmistelin PP-esitystä. Isohan siitä tuli, mutta kun tein äskeisen ja lisäksi vielä lopuksi tallensin uudelle nimelle, niin johan pieneni tiedostokoko! Miksi muuten myös uudelle nimelle tallentaminen pienentää PP-tiedoston kokoa?

torstaina, marraskuuta 01, 2007

Alumnipäivän satoa plus Rautalampea, Suonenjokea, vetua ja Moodle 1.8 versiota

Kuopion yliopiston alumnipäivästä jäi hyvä mieli, tapasi vanhoja tuttuja niin päivällä kuin illallakin ja ohjelma oli mielenkiintoinen. Ympäristötieteilijöiden omassa seminaarissa nousi esille mm. se, että työlämässä viestintä- ja vuorovaikutustaidot ovat erityisen tärkeät. Myös hallinnollista osaamista aika monessa työtehtävässä tarvitaan, samaten kuin kielitaitoa. Näitä taitoja edistävien kurssien valintaa suosittelimme paikalla oleville ykkösille.

Tutkija Susanna Paloniemen (JY) alumnipäivän esityksestä jäi mieleeni lause: Aikuinen oppijana on itsekeskeinen ja konservatiivinen. Aikuisen on erityisen vaikea "poisoppia" vanhoista ajatusmalleistaan, ja aikuisena helposti opitaan vain sitä mitä halutaan oppia. Paloniemen jälkeen Tuija Piepponen esitti loistavasti tunnin ajan suomalaisille tyypillistä sanatonta viestintää, kuinka olemassaolosta saadaan mahdollisimman hajutonta, mautonta ja näkymätöntä. Aivan hervottoman hauska esitys :)

Maanantaina pohdimme kuvataiteen opettajan J-P:n kanssa mediapalvelimen käyttöä ja saatiin monta tärkeää kysymystä ratkaistavaksi, mm. miten opiskelijat pääsevät käsiksi palvelimeen ilman että pystyvät tuhoamaan kaikki oppilaitoksensa tallenteet. Siihen onneksi löytyikin jo FileZilla-ftp-ohjelmasta ratkaisu, kiitos Harrin.

Tiistaina loppui ISOverkoston viimeinen Verkko tutuksi (Vetu7) -koulutus. Olipa taas hieno porukka mukana ja loppuseminaarissa opimme kouluttajatkin taas uusia asioita. Mm. sen miten Moodlen aineiston otsikon helposti vääntää värilliseksi - kirjoitat editori-ikkunaan värillisen tekstin, muutat html-moodiin, kopioit "koodin" ja liität sitten sen aineiston nimi-kenttään! Ei tarvitse muistella eri värien html-koodeja, eikä muitakaan html-tageja. Toinen opin paikka tuli PowerPoint-esitykseen vietyjen digikuvien pakkaamisessa, ne voikin pakata kaikki kerralla vasta PP:ssä, eikä erikseen kuvankäsittelyohjelmalla! Hienoa.

Sisä-Savon opettajat kouluttautuvat kerralla Moodle-taitureiksi ja siksi reissut ovat parina iltana vieneet Rautalammille ja Suonenjoelle, ensi viikolla vielä Karttulaan. Tosi tiukkaan tahtiin olemme 2.5 tunnissa läpikäyneet Moodlen käytön pääasiat, vieläpä sangen heterogeenisille ryhmille. Eilen ennätettiin kuitenkin jopa opastaa podcastien lisääminen RSS-syötteiden avulla Moodleen - olihan kyseessä kieltenopettajien ryhmä.

Tänään ja huomenna perehdytämme tulevan ISOverstaan tuki-ihmisiä Moodle 1.8 -version käyttöön Mediamaisteri-Matsin avulla. Uutuutena oppilaitokset saavat roppakaupalla lisää oikeuksia uuden "verstastuki"-roolin kautta, joita sitten pitäisi osata vastuullisesti käyttää... Tänään tuli osallistujilta paljon hyviä käytännönläheisiä kysymyksiä Moodlen käytöstä joka tasolla, ja saatiinpa yhteistä linjaustakin joissakin asioissa yhdessä sovittua. Huomenna jatketaan toisen porukan kanssa samalla teemalla. Toivottavasti huomenna ei kenenkään musta takki autonavaimineen katoa...

Ja käviväthän ne satakuntalaisetkin tänään kuulemassa verkostostamme. Ja parkkipaikalle vihdoin päästessä auton ikkunassa odotti sakkolappu :(

perjantaina, lokakuuta 26, 2007

Kuopion yliopiston ensimmäinen alumnipäivä tänään


Kuopion yliopistossa on vähitellen alkanut alumnitoiminta ja tänään vietetään ensimmäistä alumnipäivää. Olen menossa kertomaan omasta opiskelustani ja työurasta ympäristötieteen laitoksen omaan alumniaamupäivään. Olihan se erilaista kuin nykyään: ei haalareita, ei pc-tietokoneita eikä kännyjä, ei datatykkejä, ei Moodlea (tai muitakaan oppimisalustoja), meseä tai Skypeä. Kynä ja paperi, ja perinteinen kirjoituskone, ja toisaalta kopiokone, jolla sai kaverin muistiinpanot, olivat keskeisiä opiskelijan työvälineitä. Luennoilla kuunneltiin, ei pahemmin keskusteltu, ja autenttisuuskin pitkälti uupui opinnoista. Mutta silti, koen että sain hyvät perustaidot ja valmiudet työelämään yliopisto-opinnoistani.

torstaina, lokakuuta 11, 2007

Voicethreadin uusi versio ilmestynyt, Jaiku suljettu uusilta

Eilen ilmestyi Voicethread-palvelusta uusi versio. Se vei ääkköset mennessään (kertoi Aarne) ja hävitti yhdestä omasta kuvatarinastani kuvanäkymät. Sain tosin kuvat näkymään kun edit-tilassa ensin käänsin niitä 90 astetta oikealle, ja sitten takaisin :) Mikähän juju siinäkin oli, mutta toimi. Uusi versio on käyttäjäystävällisempi, sanoisin, ja visuaalisesti hitusen verran kivempi. Tarinan jakamista muille on helpotettu, samassa näkymässä missä ensin vie sinne kaverin emailin, niin voi rastittamalla jakaa eritasoisia oikeuksia (katselu, kommentointi, editointi). Videoitakin sinne voi nyt viedä, mutta tämä puoli on kehitystyön alla ja siksi eivät lupaa vielä mitään tuettujen video-formaattien listaa. Viikonloppuna tekemäni ohjeet meni uusiksi...

Toinen iso mullistus on Jaikun uusi yhteistyö Googlen kanssa, mikä sulki Jaikuun rekisteröitymisen uusilta käyttäjiltä pari päivää sitten. Onneksi meillä vanhoilla käyttäjillä on 10 kutsua kullakin! Toivottavasti kutsumenettely ei kestä pitkään, jotta voin jatkaa ihmisten houkuttelemista Jaikun käyttäjäksi. Eilisiltana talkoovoimin saatiin Jaiku-Vaparetki-kanavan avulla yli sadalle uudelle käyttäjälle Jaiku - tänään sitä on sitten (toivottavasti) käytetty Turussa seminaarin taustakanavana.

sunnuntai, lokakuuta 07, 2007

Otsalamppu tarpeen ennen työpajaa!


Eilen vedimme ISOverkoston työpajaa teemalla "Monimediaisuudesta potkua opetukseen" Joensuussa metodimessuilla. Norssin kielistudioluokka oli niin hienosti viritetty, että ennen kuin äänet saatiin meille tava-käyttäjille kuulumaan, niin tarvittiin apuvoimia otsalampun kanssa tutkia pimeitä piuhankiinnityspaikkoja :) (kts kuva).
Osallistujat olivat äänen/videon/äänitarinoiden lisäksi kovasti kiinnostuneita myös miten iGoogleen voi kerätä rss-syötteitä.

Työpajan aluksi kerroimme vähän ISOverkostosta samalla esitellen Voicethread-palvelun toiminnallisuuksia:



Viime viikon tvt-tukihenkilökoulutuksen lähipäivinä teemana olivat verkkotyövälineet (Moodle, Oppimappi, Veräjä & Verkkolehti) sekä kouluttajana toimiminen. Sovimme, että koulutuksen tuloksena syntyvät tuotokset julkaisemme soveltuvin osin Oppimapin uudella julkaisu-työvälineellä.

keskiviikkona, lokakuuta 03, 2007

Suomen hyvä menestyminen PISA-tutkimuksessa ja Opettaja.tv

Kannattaa käydä tutustumassa Opettaja.tv:n tv-ohjelmien arkistossa "Oppia Suomesta" -sarjaan. Niissä kuvataan kuinka englantilainen Teachers'TV tutustuu suomalaiseen kouluopetukseen, nimenomaan siinä viitekehyksessä, että suomalaiset 16-vuotiaat ovat huippuja niin äidinkielessä, matematiikassa kuin ongelmanratkaisukyvyssäkin. Mielenkiintoisia pätkiä autenttisista opetustilanteista/menetelmistä suomalaisissa kouluissa.

maanantaina, lokakuuta 01, 2007

Sosiaaliset kirjanmerkit ja Wikispaces'n widgetit

Viime torstain ISOverkoston verkko-opettajapäivässä "pakotimme" taas lähes 40 opettajaa ottamaan sosiaaliset kirjanmerkit käyttöönsä (http://del.icio.us). Moni oli aidosti kiinnostunut palvelun opetussovelluksista nähtyään Aarnen hienosti järjestetyt biologian ja maantieteen bookmarkit. YLEkin tuli mukaan sosiaalisten kirjanmerkkien jakamiseen mennä viikolla eli jokaisen YLEn nettiuutisen alapuolelta löydät nyt tutun sinivalkoisen delicious-merkin!

Wikispaces on ottanut mukavan askeleen eteenpäin ja tukee nyt widget'ejä eli kolmannen osapuolen tekemiä palikoita tai vimpaimia, kuten esim. erilaisten koodipätkien tai RSS-syötteiden lisäämistä wikisivulle. ISOverkoston koulutusten materiaaleja olemme keränneet wikiin, ja sieltä löydät pari esimerkkiä näistä vimpaimista. (Pienempää vimpainta, kuten esim, yksittäistä painiketta kutsutaankin sitten nimellä gadget...).

maanantaina, syyskuuta 24, 2007

Walesin vieraista selvitty, uusia koulutuksia jo suunnitellaan täyttä päätä

Walesin vieraamme edustivat Pohjois-Walesin Cynnal-nimistä organisaatiota (Regional Council'n alaisuudessa), joka tukee alueen opettajia monin eri tavoin. Tämä alue on vahvasti kymrinkielinen, joten luokassa on lukioasteella useasti puolet kymrin ja puolet englannin puhujia. Alakoulussa (n. 5-11 v) kaikki opetus on kymriksi, joten jos muutat Englannin puolelta Pohjois-Walesiin, niin tenava joutuu ensimmäiseksi 12 viikon teho-kymrinkurssille! Tilanteesta seuraa myös se, että digitaalinen verkko-oppimateriaali täytyy useimmiten tuottaa kahdella kielellä. Esimerkki tietotekniikan käytöstä terveydenhuollossa: http://www.gcad-cymru.org.uk/vtc/ngfl/ict/cynnal_ict1/# (Klikkaa As ICT, tämän jälkeen valitse ylhäältä "Health" - kielen voit vaihtaa klikkaamalla c-painiketta oikealta).

He tulivat Kuopioon oppiakseen ISOverkoston verkko-opetuksen käytänteistä. Paljon he kyselivätkin ja olivat vaikuttuneita verkostostamme. Päivät walesiläisten kanssa olivat hyvin opettavaisia myös meille mukanaoleville, niin sisältöjen kuin kielenkin kannalta.

Mutta uudet koulutukset painavat jo päälle. Huomenna Vetua & Moodlea ja torstaina ISOverkoston verkko-opettajan päivä. Vihdoin testasin ilmaisen täysin onlinena käytettävän MindMeister-mindmap-ohjelman. Vaikuttaa kelpo peliltä, kannattaa kokeilla ja ottaa käyttöön. Alla oleva mindmap on ensimmäinen yritelmäni (tai www-linkkinä).

lauantaina, syyskuuta 22, 2007

Amanda talviteloille


Kuljetus vedesta pukeille
Originally uploaded by VirtuaaliAnu
Syksyn yksi urakka on ohi kun vene on saatu maihin. Siinä ei tietotekniikka paljon auta kun nosturi nostaa n 7t painavan veneen järvestä rannalle. Tällä kertaa homma aloitettiin klo 8 aamulla, kovassa tuulessa ja vesisateessa.

sunnuntai, syyskuuta 16, 2007

Facebook

Miska Rantanen kirjoitti Hesariin suuren suosion saaneesta Facebookista, yhdestä web2:n verkostoitumistyökalusta ("kaveriverkosto"). Hänen kirjoituksensa "Uhkana yhteisöllisyysähky" päättyi seuraavaan lauseeseen: "Yksityisyydestä verkossa voi tulla kohta yhtä kysytty ylellisyystuote kuin hiljaisuudesta suurkaupungissa. "

Jaikussa uudistuksia, eka blogitehtävä annettu, walesiläisiä odotellaan

Jaikuun on tullut sellainen muutos, että Contacts-sivu on korvattu People-sivulla ja nyt pystyy helposti seuraamaan kuka on "seuraajasi" (follower). ISOverkoston Jaiku ei ole oikein löytänyt vielä käyttäjiään, mutta itse olen saanut paljon seuratessani usean eri Jaiku-kanavan ja jaikuilijan ajatuksenvirtaa. Guinnesin ennätystäkin (onko mahdollista saada yhteen Jaikuun tuhatta kommenttia) siellä puuhaillaan... ainakin oman kommenttikanavani tukki täysin, eikä siis ole sitä parasta Jaikun hyödyntämistä.

Tvt-tukihenkilökoulutuksessa on nyt annettu ensimmäinen blogitehtävä, jossa koulutettavia pyydetään arvioimaan yksi heille uusi avoimen puolen palvelu/ohjelma/materiaali. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää :) Vastalauseiden ja ahdístuksen ryöppy vaiko innostus soveltaa sosiaalisen webin työkaluja omassa työssään/elämässään.

Ensi viikko sujuu tiukasti ISOverkoston walesilaisten vieraiden kanssa. Tulevat tutustumaan meidän ratkaisuihimme verkko-opinnoissa, verkostoitumisessa ja toisen asteen yhteistyössä.

torstaina, syyskuuta 13, 2007

Tiukka koulutusviikko takana - äänitarinoita kuvan ympärille Voicethread-ohjelmalla

Viime viikolla alkoi Kuopion alueen tvt-tukihenkilökoulutus Opekon, Jyväskylän yliopiston ja Kuopion koulutuspalvelukeskuksen yhteistyönä. Samalla tuli rekrytoitua 21 uutta Bloggerin käyttäjää :) Koulutusympäristönä meillä on oppimappi, mutta siinä rinnalla tutustutamme muihinkin härveleihin. Jarkko L lohkaisi päivän kuluessa mielestäni hyvän totuuden "Vasta kolmannella kerralla verkko-opetuskokonaisuus on sellaisessa kunnossa kuin sen olisi pitänyt olla jo ensimmäisellä kerralla".

Heti perään alkoi perjantaina ISOverkoston Verkko tutuksi -koulutus - viimeistä kertaa hankkeen aikana. Ryhmä oli sopivan pieni (10) ja täynnä mukavia opettajia, joten perjantai hurahti mukavissa tunnelmissa, vaikka Moodlemme olikin palvelinongelmien takia aika lailla hidas. Osallistujille uusi työväline, chatti, testattiin ja yhteiset chatti-ajatkin saatiin sovittua kullekin ryhmälle.

Tämän viikon alussa saivat Moodle-oppia, ja vähän muutakin, Sisälähetysseuran oppilaitoksen opettajat Pieksämäellä. Siellä lähti syntymään niin surutyön kuin päihderiippuvuudenkin kurssia, ja monta muuta mielenkiintoista ammatillisen puolen kokonaisuutta.

Tutustuin viime viikolla savonlinnalaisten hienoon eTiimi-koulutushankkeeseen. Siellä on tällä hetkellä 8 lukion opettajaa opettelemassa verkko-opettajan taitoja kuukauden ajan. Linkistä löydät mm. joka päivältä koulutettavien tuottamat tuoreet podcastit päivän kulusta. Sekä hyviä vinkkejä web2-työkaluista, mm. Voicethread on mielenkiintoinen www-pohjainen työkalu, jonka avulla mm. voi kerätä yksittäisen valokuvan ympärille eri ihmisten kommentteja/äänitarinoita.

Länsi-Suomen läänin aikuislukiot ovat kirjoittaneet raportin koekäytänteiden kehittämisestä lukioissa. Kovin ovat perinteiset koekäytännöt vallalla, mutta raportti esittelee vaihtoehtojakin, kuten esim. lunttilapun tekemisen.

Tiesitkö, että Moodle 1.8 versiot eri palvelimilla keskustelevat keskenään? Jopa niin, että käyttäjäautentikointi onnistuu eri palvelimien Moodle-käyttäjille sen oman koti-Moodlen kautta. Tämä on hieno juttu tälläisessä verkostossa ja aiomme testata asiaa syksyn aikana.

lauantaina, syyskuuta 08, 2007

Syyshortensiat parhaimmillaan


08092007116
Originally uploaded by VirtuaaliAnu

Syksyn tietää tulleen kun syyshortensiat kukkivat näin upeasti. Tänä syksynä rankkasateet ja raekuurot ovat tosin piiskanneet osan oksia kohti maata. Yhtä kaikki, kauniita ovat.

Tämän kuvan otin kännykkäkameralla ja lähetin saman tien Shozu-ohjelman avulla kännystä Flickeriin, siellä sitten muutin kuvan julkiseksi ja "bloggasin" kuvan. Kätevää. Vasemman palkin Flickr-kuvat tulee randomisti niistä omista Flickr-kuvistani, joissa tagina on "blogi". Tämä vaati pätkän html-koodia, joka lisätään Ulkoasu-toiminnon kautta.

torstaina, syyskuuta 06, 2007

Opettaja.tv on hieno!

Olettehan huomanneet, että OpettajaTV on aloittanut! Hyviä opetuksentukimateriaaleja. Bruunin Jarno mm. kertoi tänään käyttäneensä sienien opiskeluun tunnilla Opettaja.TV-materiaalia. Opettaja.TV:stä löytyy myös jaettuja tuntikoosteita, joihin käyttäjä on voinut koota erilaisia materiaaleja, ja niiden ympärille tehtävänannon. Samaten löytyy kuukauden opettajan haastattelu (opettajanhuoneesta), jossa opettaja mm. kertoo kuinka käyttää nettiä opiskelijoidensa kanssa.

lauantaina, syyskuuta 01, 2007

Kulttuurien välistä viestintää ja kiireen kesytystä, ääntä, OPE.fi-tasojen luotaamista


ISOverkoston kieltenopettajien juhlaseminaari Pohjois-Savon opistolla 29.8.2007 alkoi viittomien opettelulla ja jatkui Roman Schatzin erinomaisella suupielet tiuhaan ylös nostavalla esityksellä kulttuurien välisestä viestinnästä. Romanin PP-tiedoston taustakuvista voisi ottaa mallia, taustan ei tarvitse aina olla tylsä ja perinteinen! Iltapäivän vietimme viimetipan vintillä kiirettä kesyttämässä Maarit Veen opastamana.

Seminaaria ennen koostimme ohjeita äänen käsittelyyn, sillä etenkin kielissä verkkomateriaalit täydentyisivät kun opettajat rohkaistuisivat ottamaan enemmän ääntäkin käyttöön. Valmiitakin podcasteja löytyy mukavasti ja mikä ettei opettaja voisi tehdä omia podcasteja! Niitä sitten voi vaikka Moodleen tilata RSS-syötteiden avulla. Äänitys ja äänityksen editointi on nykyään tehty sangen helpoksi ja esim. ilmainen Audacity on verraton työväline äänen käsittelyyn. Samaten kuin Mobile Media Converter sitten tiedostojen konvertointiin (jos vaikka tekee äänityksen puhelimella). Ohjeet löytyvät tällä hetkellä Wordinä ISOverkoston mediasivulta.

Kuopion koulujen rehtorit kartoittavat syyslukukaudella opettajiensa OPE.fi-tason. Näin saamme arvokasta tietoa koulutustarpeesta ja ennen kaikkea kokonaisnäkemyksen millä tasolla täällä hiihdellään. Eri tasojen selkeä kuvaaminen ei ollut aivan yksinkertaista, mutta uskoisin esimerkkien avulla asian vastaajille kuitenkin selkenevän.

sunnuntai, elokuuta 19, 2007

Upeita elokuun värejä



Eilen illalla olimme Kallavedellä veneilemässä ja saimme kokea aurinkoa, myrskytuulta (pienen trombinkin?), sadetta ja upeita sateenkaaria ja lopulta aurinkoisen auringonlaskun. Hienoja taivaanvärejä oli ihan pakko ikuistaa pitkin iltaa. Ohessa muutama kuva.

lauantaina, elokuuta 18, 2007

Jaikulle uusi kännysovellus! Mese ja Skype oikuttelevat

Tänä aamuna asensin uuden Jaiku Mobile clientin kännykkääni. Toisella yrittämällä se onnistui (Nokia E90), ensimmäisellä kerralla ohjelman hakeminen jumittui 8% kohdalle. Tämä on siis kännyyn ladattava sovellus, jonka avulla näet jaikukontaktiesi uusimmat viestit, sijainnin ja voit lähettää omia jaikuja maailmalle. Harmillista kyllä, se ei suostu ottamaan IP-yhteysosoitteeksi koti-wlaniamme, joten jos haluan käyttää tätä Jaiku-kännysovellusta, niin on valittava maksullinen internetyhteys. Niinpä luultavasti jatkossakin käytän edelleen kännyllä (ainakin kotona) jaikua käyttäessäni normaalia kännyn web-toimintoa, ja osoitteeksi valitsen silloin m.jaiku.com (sinulla joko täytyy jo olla tunnukset tai voit tuolta sivulta rekisteröityä - join in). Se toimii hyvin wlanin kautta.

Menneellä viikolla olin mukana Kuopion musiikkilukion VESO-päivässä. Pääsin siellä käyttämään MS Office 2007:n PP-versiota ja täytyy sanoa, että muutama minuutti meni, että pääsin sinuiksi sen kanssa. Moni asia löytyy vähän eri paikasta kuin ennen, joten nähtäväksi jää onko todellista käyttäjäystävällisyyttä tullut lisää! Tähän työkoneeseeni, joka pyörii Windows 2000:lla se ei edes sovellu...

Harmillinen asia kesälomien jälkeen on ollut se, että mese ja Skype vuorotellen eivät ole toimineet töissä, kylläkin kotona!? Tosin Skypen kansainvälisesti huomatut oireilut nyt torstaina estivät ohjelman käytön kotonakin to-iltana. Onneksi perjantaina yhteys taas toimi ja saimme Lampisen Jarkon kanssa koulutussuunnittelupalaverin pidettyä Skypellä. Mese toimii meillä ISOverkostossa päivittäisenä työkaluna, koska sekä Leena että paikoin Memma työskentelevät muualla kuin Kuopiossa. Mesen avulla on helppo ja nopea puida ajankohtaisia ongelmia, ilman että juuttuu puhelimen luuriin kiinni :) Eikä sähköposti kuormitu pikkukysymyksistä. Panu, media-asiantuntijamme, majailee kouluvirastolla kerrosta alempana, ja häneenkin mese-yhteys on jatkuvasti auki. Ja näenpä senkin, että milloin omat pojat ovat (taas) koneen äärellä :)

sunnuntai, elokuuta 12, 2007

Takaisin bloggaamassa ja jaikuilemassa!

Loppukevät oli niin hektinen, että bloggaaminen jäi ajatuksen tasolle. Kesällä annoin ajatusten levätä... Kesäloma oli pitkä ja luovaan joutilaisuuteen riitti monta hetkeä, lähinnä mokkijärven rannalla. Nyt taas jaksaa istua koneen äärellä.

Kesäkuun alussa esittelimme Suonion Leenan kanssa ISOverkoston toimintaa EDEN-kongressissa Napolissa, Italiassa. Siellä selvästi nousi esille käyttäjäkeskeinen ajatusmalli, oppijan oma aktiivisuus oppimaisprosessin rakentajana sekä erilaiset sosiaalisen webin työkalut. Sisällöistä ollaan vahvasti siirtymässä vuorovaikutukseen. Opettajien verkko-ohjaustaitojen kouluttamiseen oli monessa isossa instituutiossa panostettu, mikä varmasti on hyvä ja tarpeellinen asia. Blogien, wikien ja podcastien käytöstä oli lukuisia esimerkkejä. Oivallisessa keynote puheenvuorossaan Teemu Arina toi esille uuden ihmislajin, Homo contextus. Eksoottisin esitys kuvasi kuinka pankkiryöstöön voidaan verkkosimulaation avulla valmentautua, oltiinhan Napolissa :) Tarkempi selostus (Word) kuulemastamme löytyy ISOverkoston Media-sivulta --> Esitykset.

Ylä-Savon ammattiopiston opettajille kävin viime viikolla kertomassa ISOverkoston palveluista. Sieltä saattaisimme saada labrapuolelta validoinnista uuden kurssipohjan verkoston opettajien käyttöön. Innostuneet ja aktiiviset opettajat ovat tälläisen verkostoyhteistyön ehdoton edellytys ja voima.

Näin kesän jälkeen on taas intoa kaikkeen uuteen ja uusin hurahtamiseni on Jaiku-palvelun käyttöönotto. Jaiku on suomalaisten kehittämä ilmainen www-palvelu, joka on erityisesti ajateltu mobiilikäyttöön, eli esim. kännyllä (mikro)bloggaamiseen. Jaiku-viestien pituudet onkin rajoitettu 140 merkkiin. Jaikuilu on sellaista vapaamuotoista verkkoläsnäoloa, sinne voi heittää ajatuksia ja winkkejä ilman pitkiä korulauseita. ISOverkoston opettajille ja opiskelijoille olen perustanut oman jaikun. Kannattaa käydä tutustumassa myös Vaparetki-jaikuun. Käynnykällä kannattaa jaikuilla osoitteessa http://m.jaiku.com.

tiistaina, toukokuuta 08, 2007

Del.icio.us -palvelu sosiaalisten kirjanmerkkien jakamiseen

Tein BB FlashBack Express -ohjelmalla kuvankaappauksena animaation siitä kuinka del.icio.us -palvelu otetaan käyttöön ja kuinka sillä voidaan hyödyntää sosiaalisia kirjanmerkkejä. Samasta aiheesta löydät aiheeseen liittyvän tuoreen podcastini (vasemmasta palkista, 4 min 20s). Animaation (4 min 37 s) löydät ISOpoolista.

eLomake kätevä työväline, vierailu Kainuun ammattiopistolla

Tuli tarve rakentaa verkkokysely ja pääsin testaamaan Kuopion kaupungilla käytössä olevaa eLomake-ohjelmaa (vaatii tunnukset). Kätevästi sillä sai rakennettua verkkokyselyn, johon vastataan verkossa ja tulokset voi siirtää vaikka exceliin jatkokäsittelyyn. Jokaisesta vastauksesta sain sähköpostiini viestin, johon sisältyi lyhyt yhteenveto ko. vastaajan vastauksista.

Eilen vierailimme Kainuun ammattiopistolla. Ensin opettajille nonstoppina ISOverkoston esittelyä, ja sitten yksiköiden johtajille vähän jäsennellymmin samaa asiaa. Toistuvat kysymykset ovat: Mikä oikein on kurssipohja? Maksaako kurssipohjien ja oppimisaihioiden käyttö? Millaisin resurssein toiminta jatkuu hankkeen jälkeen? Vastauksia: ISOverkoston kurssipohja on verkoston opettajien yhteiseen käyttöön ostettu valmis Moodle-kurssi, johon on rakennettu valmis pedagoginen ohjausmalli materiaaleineen, linkkeineen, tehtävineen päivineen. Kurssipohjan opettaja voi ottaa käyttöönsä joko sellaisenaan tai muokata siitä omannäköisensä ja omaan opetusfilosofiaan soveltuva verkkokurssi / lähiopetusta tukeva verkkokokonaisuus. Kurssipohjat ja aihiot eivät maksa verkoston opettajille mitään. Hankkeen jälkeen toiminta resursoidaan mukaan tulevien koulutuksenjärjestäjien jäsenmaksuilla sekä mahdollisesti erillishankkeilla.

 
Creative Commons License
Tämän teosteoksen käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimi mainittava-Sama lisenssi 1.0 Suomi-lisenssi.