sunnuntai, elokuuta 03, 2008

Deli-palvelu uudistunut


Ilmainen bookmarkkien jakamiseen tarkoitettu Delicious-palvelu on uudistunut tyystin. Osoitekin on uusi ja ytimekäs: delicious.com (tosin vanhatkin del.icio.us-pohjaiset linkit toimivat edelleen). Ennen kaikkea visuaalinen puoli on täysin uuden ja selkeämmän näköinen ja toiminnallisuudet ovat kehittyneet. Erityisesti tykkään uudesta tag-hausta; ensin voi laittaa tag-kenttään vain yhden tagin ja sitten tarkentaa vielä toisella ja koko ajan näkyy mitä on tekemässä.

Lomani viimeinen päivä on meneillään ja mukavasti jo kutittaa ajatus tulevan lukuvuoden haasteista :) Kesä meni mahdollisimman ei-teknologisesti; valosta ja maisemista nauttien, kirjoja lukien ja saunoen. Sähköpostit tsekkailin epäsäännöllisen säännöllisesti, mesessä piipahdin silloin tällöin; muutoin kaikki verkkovuorovaikutus oli minimissään. Podcasteja hyödynsin siten, että latasin kännykkääni viime viikon veneilyviikolle iltojen ratoksi Aristotelen kantapään viimeisimmät jaksot sekä muutaman Knalli ja sateenvarjo -kuunnelman. Flickr-palveluun latasin kesäotoksia sukulaisille ja ystäville nähtäväksi; samalla houkuttelin heitä palvelun käyttäjiksi :)

maanantaina, kesäkuuta 09, 2008

Second Life ja Courselab opettajan apuna


Loin Second Life (=SL) -hahmoni ja suoritin "SL-ajokortin" jo alkutalvesta, mutta perehtyminen jäi sitten siihen. Viime viikolla kulutin muutaman tunnin virtuaalimaailman ihmeissä ja nyt olen taas vähän enemmän sisällä. Osaan lentää, ja lopettaa lentämisen, heiluttaa kättäni, vislata, laittaa maamerkkejä varastoon (inventory)ja teleportata itseni paikasta toiseen. Mutta, edelleen olen kömpelö liikkumaan ja shoppailua en hallitse vielä lainkaan. Mutta jotain koukuttavaa siinä on, ja mahdollisuuksia vaikka mihin! Tänään osallistuin SL EduFinlandin virallisiin avajaisiin. Leena Vainio kertoi EduFinlandin perustamisesta, ja Kim Holmberg taustoitti lisää.

Minulle uusi työväline oppimisaihioiden tuottamiseen on Courselab. Se on ilmaisohjelma, joka ladataan koneelle ja sillä voi tehdä vähän powerpointtimaisia esityksiä, mutta lopputulos on hyvinkin käyttäjäystävällisempi. Showcase-sivulla on esimerkkejä - tosin toimivat hyvin vain IE:llä. Syksyllä JoY järjestää koulutusta Courselabin käyttöön (seuraa ISOverstaan koulutuskalenteria).

tiistaina, toukokuuta 27, 2008

Opetussuunnitelmiin enemmän erilaisten ilmiöiden ymmärtämistä ja yhdistämistä toisiinsa

Anne Rongas ja Pasi Silander laittoivat eilen liikkeelle adressin opetussuunnitelmien kehittämiseksi. Ole sinäkin mukana opetus- ja oppimiskulttuurin uudistamisessa ja vaikuta uusiin opetussuunnitelmien perusteisiin. Osallistu opetusalan asiantuntijoiden, tutkijoiden, opetuksen kehittäjien ja verkko-opettajien kannanottoon: Ilmiöpohjaisuus opetussuunnitelman perusteisiin. http://www.adressit.com/ilmiopohjaisuus
Taustoja ja keskustelua aiheesta löytyy wiki-sivustolla: http://ilmiopohjaisuus.wikispaces.com

Ilmiöpohjaisuuden käsite rakentuu paraillaan yhteisöllisesti Jaikussa.

sunnuntai, toukokuuta 18, 2008

Piuhat irti, jotta mesettäminen loppuu!

Olin perjantaina opo-koulutuksessa, jossa Tero Pelkonen Jyväskylän täykkäristä kertoi nuorten mediamaailmasta verkossa. Mesettämisestä nousi kovasti keskustelua, tuntuu olevan kovin yleistä nuorten keskuudessa, aina ongelmaksi asti. Erityisesti tytöillä unet käyvät vähiin kun täytyy olla 24/7 mesessä vastaamassa kavereille. Käytännön keinoja lopettaa mesettäminen mainittiin useita: piuhat pois klo 22 (tosin viekas nuori saattaa ostaa omat piuhat tilalle...), sulakkeet irti illalla. Ilmeisesti em. tapauksissa pelkkä keskustelu ei ole auttanut. Addiktio verkkomaailmaan on johtanut jopa nuoren huoneen oven poisottamiseen! Toki keskusteluissa onneksi mainittiin myös opiskelu mesen avulla; useat nuoret kysyvät apua opiskeluun liittyen mesen kautta kavereilta. Itselleni mese on tärkeä työväline ISOverstaassa ja se on koko ajan auki koneellani. Fringin avulla saan mesen myös kännykkääni. Tietokoneluokassa perehdyimme myös IRC-Gallerian saloihin ja moni opo löysi sieltä omia opiskelijoitaan :)

Iltapäivän osuudessa Jatta Herranen Joensuun yliopistolta puhui oppimistekniikasta oppimisen työkaluna, ja erityisesti Joensuussa toteutetusta ryhmäohjauskokeilusta. Hyvän opon tunnusmerkkejä ovat kunnioittaminen ja aito kiinnostus oppijan asioihin. Täytyy luoda ns. pedagoginen suhde - pelkät menetelmät eivät riitä. Opo-oppija-suhde ei myöskään saa olla mikään mielistely-suhde vaan mieluumminkin uutta luovaa yhteistyötä (kriittinen ystävyys). Oppijoiden mielestä hyvä opo-tunti sisältää toiminnallisuutta ja tekemistä ja on "jotenkin erilainen" kuin tava-tunnit. Opon pitäisi myös näkyä (osallisuus) ja oppijat arvostavat opojen kertomia tosielämän tarinoita.

keskiviikkona, toukokuuta 14, 2008

Keltaista, zoomia ja TV-ohjelmien käyttöoikeuksia

Olen itse aika keltainen ihminen (eli esim. olohuoneen verhot keltaiset...) ja ilahduin kun löysin "Elisa sanoo oo..." -blogin, jossa oli kommenttiin pyydetty keltaisia kuvia ja niistä sitten tehty kuvakollaaseja. Kiva idis ja hienoja tuotoksia!

Kannattaa puhua ääneen tietskaongelmiaan teini-ikäisen kanssa. Ihmettelin, että mistä löydän IE:stä (jossa tiesin tämän ominaisuuden olevan) tai Firefoxista sivun zoomaustyökalun, ja Anssihan heti sanoi, että miksi et käytä hiiren scroll/Ctrl tai näppäimistön Ctrl/+/- -toimintoa... Tätä sivun zoomaustoimintoa tarvitsen kun esittelemme ISOverstaan toimintaa portaalimme kautta. Portaalin tekstiä kun ei ole tehty tykillä näytettäväksi. Nyt ratkesi tämäkin pulma, jee.

Tänään ovat opetusministeriö ja kopiosto tehneet sopimuksen TV-ohjelmien käytöstä opetuksessa. Uusi sopimus sallii YLE TV1-, YLE Teema- ja FST5-kanavien tallennuksen opetuskäyttöön. Tosin joitakin rajoituksia siinä toki on, esim. leffoja ja mainoksia ei saa tallentaa. Samalla myös YLE TV2 ja MTV3 putosivat vanhasta sopimuksesta pois. Kopiosto on muutoin tuottanut nelosluokkalaisille tekijänoikeustietopaketin, joka tullaan postittamaan kouluille tänä keväänä.

tiistaina, toukokuuta 13, 2008

Lyhyet osoitteet ja Firefoxin lisäosat, Ope.web

Testaanpa tässä ensimmäistä kertaa Firefoxin lisäosaa ScribeFire'a, jonka avulla voi suoraan julkaista blogiin tekstiä avaamatta itse Bloggeria. Parhaimmillaan tämä voisi hyvinkin helpottaa bloggaamista huomattavasti. Katsotaan kunhan kokemusta kertyy... Tämän(kin) vinkin sain Jaiku-kanavalta, jossa oli käyty keskustelua mitkä Firefoxin lisäosat ovat hyödyllisimpiä itse kullekin. Tuo keskustelu on kyllä täynnä web2-slangia :)

Toinen verkostoista löydetty ilmainen hyötyväline, jota olen viimeisen kuukauden aikana paljonkin käyttänyt on TinyURL, joka tekee pitkästä URL-osoitteesta lyhyen. Tämä on erityisen käyttökelpoinen Kuopion kaupungin käyttämän sähköpostiohjelman kanssa, joka lähes poikkeuksetta aina rikkoo pitkät osoitteet, ja vastaanottajilta tulee sitten huomautuksia toimimattomista linkeistä :( Toinen, kotimainen, vaihtoehto olisi Linkkiloota.fi, mutta sitä en ole vielä itse testannut. Linkkilootan etuna on se, että sinne voi lootaan naputella useammankin osoitteen.

Opetushallituksen lanseeraaman Ope.fi -tasojen tyyliin on verkkoyhteisössä kehitelty omaa Ope.web -portaikkoa. Mielestäni tässä ollaan onnistuneella linjalla! Samalla voit tutustua muihinkin wikikirjoihin (WikiBooks).

Poikamme lähtee luokkaretkelle ja siellä on ehkä melontaa ohjelmassa. Olipa hyötyä ITK-päivistä, sillä siellä tutustuin eEemeli-palkinnon voittaneeseen melontaoppaaseen. Kannattaa tutustua!

sunnuntai, toukokuuta 04, 2008

Kuusi päivää ilman tietokonetta!


Yli kuukausi poissa blogosfääreistä ja 6 pv ilman tietokonetta. Sanoisin, että meikäläiseltä aika hyvin:) Jos addiktio olisi suurempi olisin Roomassa etsiytynyt Internet Cafe'seen, sellaisia kyllä siellä näkyi. Mutta ikuinen kaupunki oli ihan ilman nettiä niin suurenmoinen, että yhteydet ulkomaailmaan jäivät mennen tullen toiselle sijalle.

Bloggaustaukoon on syynä myös moninaiset työreissut ja koulutukset. On ollut ITK-päivät, ja ISOverstaan kaikissa maakunnissa (5 kpl) vierailut. Siihen päälle vielä VESOt Pieksämäellä ja Suomussalmella, sekä muuten vain koulutusta Ilomantsissa, sekä koulutuspäiviä Kuopiossa ja Facta-tietokilpailun purkua. ITK-päivät olivat antoisat, tapasi paljon (virtuaali)tuttuja ja sai päivitettyä mitä Suomessa on meneillään. Sosiaalinen media on selvästi "in", siihen liittyvät sessiot olivat erityisen suosittuja. Kirjoitin lyhyen koosteen omasta ITK-kierroksestani. ITK-päivien jaikuraportointiinkin osallistuin.

Kuopiolaisilla koululaisilla on käytössään WSOY:n sähköinen Facta tietopalvelu. Sen käytön tehostamiseksi järjestettiin helmi-maaliskuussa tietokilpailu, jossa oli omat sarjansa eri luokka-asteille. Kirjapalkintoja oli tarjolla. Ilmeisesti tunnusten muistaminen on vaikeaa tai Wikipedia (?) muuten vain on tutumpi, sillä oli monia kouluja, joista ei ollut yhtään osallistujaa tietokilpailuun. Harmillista, sillä Facta tietopalvelu tarjoaa hyviä asiantuntija-artikkeleita monista aiheista. Nyt onkin tulossa sellainen parannus, että kouluilta pääsee suoraan ip-osoitteen perusteella Factan tietoihin kiinni. Katsotaan auttaako käyttöasteeseen.

ISOaitan materiaalien saatavuudessa on ollut viime viikolla katkoksia, linkit eivät ole auenneet. Ilmeisesti mediapalvelimen asennukseen liittyviä (olin lomalla). Palvelua hiotaan koko ajan, mikä on tärkeää, mutta tosi harmillisia tälläiset käyttäjiin heijastuvat käyttökatkot. Toivottavasti kukaan verkko-opiskelija ei tämän takia päätä olla osallistumatta tulevaisuudessa verkkokurssille.

Tulevalla viikolla on ISOverstaan ammatillisten oppilaitosten verkko-opetuksen kehittämispäivä ja perjantaiksi matkaamme Mäntsälään. Seuravaalla viikolla alkavatkin sitten jo virtuaaliluokkakoulutukset OPH:n oppimisympäristöhankkeeseemme liittyen.

keskiviikkona, maaliskuuta 19, 2008

Uusia työkaluja, rehtoritapaamisia ja portaalin hiomista

Avoimella puolella nousee jatkuvasti mielenkiintoisia työkaluja, joita on ihan pakko testata... Viime päivinä ovat testauksen alla olleet Writeboard (yhteiskirjoittamiseen), Cover it Live (blogityyppiseen liveraportointiin, ei vakuuttanut kertakokeilulla), Google Analytics (www-sivujen kävijäanalyysiä)ja BlogBackupr (blogin varmuuskopiointiin).

Hyvä puoli Writeboard-palvelussa on se, että käyttö (paitsi sivun perustaminen) ei vaadi rekisteröitymistä. Ainoastaan osoitteen ja salasanan. Hyvää on myös se, että ylälaidassa on välilehti “Export”, josta sisällön saa talteen (joko .txt tai .html -muodossa). Huono puoli taasen on se, että osoite on mahdoton muistaa ulkoa, ja edes kirjautumalla Writeboardiin ei saa omia “taulujaan” auki. Vaatii siis rinnalleen jonkin toisen palvelun, johon kerää osoitteet (mainostavat tähän omaa työkaluaan = Backpack). Testaa täällä.

Google Analytics tarjoaa mahdollisuuden tutkailla omien www-sivujen kävijöiden määrää ja mistä kävijät sivuille tulevat. Uskomattoman paljon kaikenlaista tietoa löytyy kävijöistä, vaikkapa tieto siitä, että tässä blogissa 45%:lla on käytössä Firefox...tai millä hakusanoilla tämä sivu on löytynyt.

BlogBackupr kuulosti hyvälle ja olisi tarpeen blogin varmuuskopioinnissa, mutta vaikka lupaili, että Blogger-blogin varmuuskopioi, niin ei ainakaan 3 päivän jälkeen ole vieläkään mitään tapahtunut :( Samansuuntaisia kokemuksia raportoi Memmakin Jaikussa Jaiku-kannun talteen ottamista koskevassa viestiketjussa.

Viime viikolla alkoivat ISOverstaan maakunnittaiset rehtoritapaamiset, ensimmäisenä viime tiistaina Pohjois-Savon oppilaitokset Kuopiossa ja eilen Savonlinnassa Etelä-Savon koulut. Virtuaaliluokka tuntuu olevan kova sana ja intoa sen sovelluksiin on noussut monenmoisia, niin kansainvälisten projektien kommunikointikanavana kuin alueellisen opetuksen jakelukanavana. Jokaisella ISOverstaan oppilaitoksella on nyt oma virtuaalinen virtuaaliluokkansa, jota he itse hallinnoivat (salasanat, tiedostojen poisto).

ISOverstaan portaali on rakennettu Joomlan päälle. Aluksi tunsin itseni aika orvoksi Joomlan admin-puolella, mutta nyt se alkaa jo sujua. Eilen vein sinne uusia valokuvia ja tänään rakensimme muutaman uuden alasivun. Rakenne alkaa muotoutua kun sisältöjä syntyy. Ilahduttavaa on, että Harri sai ISOaitan tiedostonviennin sujumaan ja aittaan on nyt viety monia uusia materiaaleja opettajien käyttöön, monia videotakin hyödyntäviä matskuja. Käyttäjätunnuksia portaaliimme on tehty jo 1376!

sunnuntai, maaliskuuta 09, 2008

Esityksen työstäminen verkkoon VCASMO:lla

Sangen kätevän oloinen työkalu on VCASMO, jolla pystyy rakentamaan verkkoon esityksen, jossa on rinnakkain esim. video ja Powerpoint-slidet. Tälläistä helppokäyttöistä ohjelmaa olisin tarvinnut jo vuosia sitten! Omat kokeiluni osoittivat, että palvelu toimii ongelmitta ja sujuvasti. Tässä alla yksi esimerkki VCASMO:lla tehdystä esityksestä. Brian Kelly UK:sta puhuu avointen web2-palveluiden puolesta myös julkisella sektorilla osana kokonaisuutta:



Meneillään on kilpailu parhaimmista Web2.0-työkaluista vuonna 2008 - äänestä omat suosikkisi maaliskuun loppuun mennessä! Tulokset julkaistaan 21.4.2008 juuri ennen San Franciscon Web2 EXPOa.

maanantaina, maaliskuuta 03, 2008

Mofuse.com tekee blogistasi mobiilisti luettavan


Kätevä työkalu tämä Mofuse jos haluat blogisi sellaiseen muotoon, että sitä on helppo lukea myös kännykällä. Palveluun rekisteröidytään, ja sitten syötetään alkuperäisen blogin RSS-syöte, ja muut mahdolliset RSS-syötteet. Jos on paljon reissun päällä, ilman kannettavaa, vain kännykän varassa, niin tänne voisi "säilöä" kaikenlaista kivaa, jota haluaa seurata. Katso esimerkkinä viereinen kuva (klikkaa kuvaa, niin näet miltä palvelu näyttää, vasemmassa palkissa (ja tässä) Mobile-linkki varsinaiselle sivulle).

Länsi-Uusimaa perehdytetty, koulutus aloitettu ja täydennyskoulutussuunnitelmat työn alla

Viikko sitten maanantaina olin Lohjalla perehdyttämässä Länsi-Uudenmaan ammatillisen puolen ja lukioiden opettajia ISOverstaan palveluihin. He ovat ensimmäiset rohkeat, jotka ovat uskaltautuneet Itä-Suomen ulkopuolelta verkostoomme LUKU-verkostona. Enää emme ole ESR-hankkeen "vankeja" ja voimme toivottaa minkä tahansa toisen asteen oppilaitoksen tervetulleeksi verkostoomme.

Viikko jatkui koulutuksen merkeissä, olin mukana 2 pv kun Silanderin Pasi aloitti Kuopion ryhmän kanssa "Oppimisprosessin rakentaminen ja ohjaaminen verkkoa hyödyntäen" -koulutuksen. Tähänkin koulutukseen rakensin yhteiseksi verkkoympäristöksi Ningin - siellä on verkkokeskustelut ja linkkien jakaminen ja osan työkaluista testaaminen ym. Ryhmämme on tosi kiva, opettajia ykkösluokasta lukioon asti. Opinpa senkin mitä kymmenpari tarkoittaa! Ensimmäisen jakson käytyään opettajalla pitäisi nyt olla kristallinkirkkana mielessään, että mites se oppimisen sykli taas menikään :) Siihen päälle on nyt sitten hyvä rakentaa oppimisaihioita. Tietokoneluokan Office 2007 -paketti hiukan tosin hidasti menoa...

Opetushallituksen täydennyskoulutusrahat ovat nyt ensimmäistä kertaa uusimuotoisena haussa - tiukalla aikataululla. Ainakin näin "tilaajan" näkökulmasta prosessi tuntuu erittäin mielekkäältä. Olemme yhdessä koulutuksentarjoajien kanssa suunnitelleet laajempia koulutusprosessipaketteja, useammalle vuodelle. Uskon, että sekä Pohjois-Savon opetustoimen henkilöstökoulutusrinki että ISOverstaan opettajat saavat kysyntään vastaavia koulutuksia - edellyttäen tietysti, että hankkeemme menevät läpi ja saavat rahoitusta.

Tämä viikko on Kuopion seudulla talvilomaviikko ja vakaa aikomukseni on vielä päästä Kallaveden upeille jääteille potkuroimaan. Tuloillaan oleva loma antoi jo puhtia viikonloppuna valmistaa Jap chaeta, eli korelaista lasinuudeliruokaa - nam! Tänään käväisin kenkäkaupassa, ja uskomatonta, löysin vaivaisenluujaloilleni sopivat "mekkokengät" ilmavoimien 90v-juhliin...

lauantaina, helmikuuta 23, 2008

Qik testauksessa, mese pääsi yllättämään

Pakkohan se oli minunkin päästä Qik testaamaan, eli kuinka kännykällä voi lähettää videota streamattuna online :) Sain eilen illalla tunnukset (noin puolessa tunnissa) ja ensimmäiset kokeilut tein tänään Kuopio Ice Marathonilla. Hirvitti milloin puhelimeni 20 Mb datapaketti ylittyy, mutta ekat kymmenkunta lyhyttä otosta veivät vain noin 6 Mb. Kotona otetut otokset menivät wlanin kautta eli eivät kuluta pakettidataa.




Eilisiltana hölmöilin mesessä ja aukaisin linkin, joka ilmeisesti sisälsikin viruksen. Viesti tuli luotettavalta taholta, joten ilman kummempia epäilyjä heti klikkasin linkkiä. Viestin englanninkielisyys olisi jo pitänyt herättää ajattelemaan. Samainen viesti lähti sitten kaikille meselistallani sillä hetkellä aktiivisena oleville :( Nyt on virustorjuntaohjelmani päivitetty ja tehty täysi scanni - toivottavasti auttaa, eikä joku koko ajan vakoile kaikkea tekemisiäni...

tiistaina, helmikuuta 19, 2008

Sumpli sumplii menot puolestasi

Tosi hyvä mainoslause on suomalaisella Sumpli.com -palvelulla :) Pitihän se testata ja parin sumplimisen jälkeen suosittelen lämpimästi. Erityisen mukavaa tässä ilmaispalvelussa on se, että käyttäjän, sumplimaan pyydetyn, ei tarvitse rekisteröityä lainkaan. Tapahtuman ylläpitäjä ainoastaan rekisteröityy. Kun vielä huomaa, että samalla nimellä ei voi lisätä uusia sopivia ajankohtia, niin kaikki toimii hyvin. Mahdollisuus kirjoittamalla kommentoida "rasti ruttuun" -vaihtoehdon lisäksi mahdollistaa selittelyt...en pääse kun lapsi on tulirokossa...

ISOverstaan kaksipäiväisen sossumedian työkaluihin perehdyttävän koulutuksen taustasivustona käytimme Ningiä. Se osoittautui helpoksi ja joustavaksi (keskustelu)alustaksi vaikka tälläiselle yksittäiselle koulutukselle. Innolla odotan, että miten paljon opettajat ihan oikeasti ottavat näitä työkaluja käyttöönsä. Ainakin heti lähti käyntiin wiki (wikispaces) espanjan opiskelijoille, tekevät ja julkaisevat siellä kukin oman "esitelmänsä". Linkki vain Moodleen, jolloin kurssin kokonaisuus säilyy Moodlessa, mutta työkaluarsenaali kasvaa (Moodlen oma wiki ei ole kauhean käyttäjäystävällinen).

Eilisiltana seurasin ex tempore Annen vinkittämänä livekännyvideolähetystä Jyväskylän maalaiskunnan valtuustosalista. Qik.com tarjoaa ohjelmiston ja lähetyksen "toimittajana" oli Erkka. Kuva ja ääni tulivat kännykästä verkkoon uskomattoman hyvin, aivan minimaalisia pätkimisiä välillä (kotona 8Mt:n yhteyksillä). Reaaliaikaisen videostreamin lähettäminen helposti (onko Qik helppokäyttöinen?) mobiilisti voisi hyvinkin olla kova juttu monissa autenttisuutta kaipaavissa oppimistilanteissakin. Tästä juontui mieleeni, että testasinpa viikonloppuna ooVoonkin. Skypen kaltainen palvelu, mutta sillä voi lähettää myös videoviestejä. Kannettava sylissäni nauhoitin sillä muutamat "Hyvää huomenta" -viestit ja laitoin menemään naapurin sähköpostiin...

maanantaina, tammikuuta 28, 2008

YouTube-videon sisällyttäminen Bloggeriin tai wikiin

Tänään oli kymmenkunta ISOverstaan opettajaa perehtymässä sosiaalisen median työkaluihin. Käytiin läpi sosiaaliset kirjanmerkit, wiki, blogi, RSS-syötteet ja Ning. Ohjelmassa ei ollut YouTubea, mutta sinnekin vain silti eksyttiin :) Atk-luokan ongelmana oli, että kaikissa koneissa ei toiminut Firefox ja IE:n puolella Bloggerin "Lisää sivuelementti" puuttui kokonaan, joten kaikki eivät päässeet YouTubea Bloggeriinsa lisäämään...onneksi kettu toimi open koneella :)

Kuinka sitten saat YouTube-videon Bloggeriisi? Yksinkertaisesti kopioi YouTubessa ns. embed-koodi (videon oikealla puolella) ja liitä koodi sitten Bloggerissa viestiisi. Tässä esimerkkinä Hunangin hiihtovideo linkkinä: ja sitten upotettuna blogiin:



Tekijänoikeuksien kunnioittamiseksi riittänee, että mainitsee tekijän nimen ja alkuperäisen www-osoitteen?

Wikissä tuo embed-koodi lisättäisiin widgettinä (="telkkuikoni") ja valittaisiin sieltä "Other html".

sunnuntai, tammikuuta 27, 2008

Sosiaalista mediaa; sihteeritön yritys ja PLE:t ja PIE:t

Olinpa kuulolla kun perjantaina sosiaalisesta mediasta kiinnostuneet "sometu-ihmiset" tapasivat, osa livenä Hesassa, osa virtuaalisti ympäri Suomea. Muistiinpanot a la Anne Rongas kertovat tarkemmin tapahtuman sisällöstä. Sosiaalista mediaa voi hyödyntää kovin monessa, lue kaikessa, ja niinpä keskustelukin rönsyili aika lailla. Tosin Teemu Arina totesikin omassa puheenvuorossaan, että "rönsyily on tämän päivän sana", ja sanoi hän senkin, että "Yrityksissä innovaatioiden tarve lisääntyy kun yhteiskunnan kompleksisuus lisääntyy". Mistä päästään brasilialaisen Ricardo Semlerin SEMCOon, joka on suuryrityskompleksi, jossa ei ole sihteereitä, ei työaikoja, oman bossinsa voi itse valita, kaikki talousasiat ovat kaikkien nähtävillä ja muutoinkin sosiaalinen avoimuus on kaiken perusta. Työntekijöitä on noin 3000 ja vaihtuvuus vain 2%. Ilmiötä on kuulema paljolti tutkittu, mutta uusisa konteksteissa systeemi ei kuitenkaan ole toiminut.

Oppimisen puolella on lanseerattu termit PLE eli Personal Learning Environment ja PIE eli Personal Instruction Environment. Molemmilla ymmärretään yksilöä korostavaa, yksilön omista lähtökohdista rakentuvaa oppimisympäristöä, jossa on suuri osansa myös informaalilla oppimisella. Ron Lubenskyn sanoin "a Personal Learning Environment is a facility for an individual to access, aggregate, configure and manipulate digital artifacts of their ongoing learning experiences." (Michele Martinin blogista). Blogit, wikit, Ningit, RSS-readerit ja erilaiset miellekarttaohjelmat tarjoavat eväitä PLE/PIE:n rakentamiselle. Parhain PLE meillä jokaisella varmasti on edelleen omat aivot, mutta kyllä silti muistin ja kokonaisuuksien hahmottamisen tueksi "virtuaali-PLE:t" tarjoavat upeita mahdollisuuksia!

lauantaina, tammikuuta 12, 2008

ISOverstas jatkaa ISOverkoston jäljillä

Todellakin, ISOverkosto ESR-hankkeena päättyi vuoden 2007 lopussa ja nyt sitten toiminnat jatkuvat sopimuspohjaisesti ISOverstaana. ISOverstaan portaali on avattu ja sitä kautta voi tutustua verkostomme palveluihin ja toimintaan. Ovet ovat auki kaikille toisen asteen oppilaitoksille ja varauduttu on myös vapaan yleissivistävän koulutuksen mukaantulolle.

Samalla Moodlemme sai hiukan uudenlaisen visuaalisen ulkoasun, portaalia mukaillen. Moodlen osalta oli tarkoitus siirtyä 1.8-versioon, mutta palveluntarjoajamme ei halunnut ottaa riskiä, ison datamäärämme takia, ja siksi käytämme edelleen 1.6-versiota, tosin vähän modattuna. Oppilaitosten verstastukiopettajat (=entiset atk-vastaavat) saivat nyt toivomansa tunnustenperustamisoikeudet, mikä helpottanee käyttäjähallintaa paikallistasolla melkoisesti. Alkuvuodesta olen hionut ISOverkostolle ostettuja Moodle-kurssipohjia jakeluuntoon ja nyt niitä on tarjolla verkoston opettajien käyttöön kunnioitettavat 240 kpl, suurin osa lukiokursseja, mutta myös kolmisenkymmentä ammatillisen puolen kurssipohjaa (kiitos vaan Memmalle niiden hiomisesta!).

sunnuntai, joulukuuta 30, 2007

Sosiaaliset kirjanmerkit järjestykseen

Joskus, ehkä aika useinkin, toimii liian nopeasti ja kiireessä, jolloin ei ajattele asioita tarpeeksi pitkällä aikavälillä. Itse olen tämän tehnyt sosiaalisten kirjanmerkkieni kanssa. Olen kerännyt del.icio.us -palveluun ison kasan bookmarkkeja, ja tagitkin laittanut jokaiseen, mutta... Kun nyt olen tehnyt uuden vuoden lupauksen, että en kanna raahattavaa työkannettavaa enää kotiin niin usein vaan siirryn käyttämään kotikannettavaa iltapuhteiden työjuttuihin, niin huomaan, ettei delistäni olekaan niin helppo löytää etsimäänsä! Siis, edessä on uusi mietintä kuinka ryhmittelen (bundle tags)bookmarkkini, jotta helposti löydän mitä tarvitsen. Esimerkillinen delin käyttäjä on lukion opettaja (BI, GE) Aarne, joka on ryhmitellyt kursseittain kaikki taginsa.

Siis, mieti miten taggaat! Muista myös, että delissä tagit eroitetaan välilyönnillä, eikä pilkulla kuten esim. täällä Bloggerissa...

sunnuntai, joulukuuta 23, 2007

Levollista Joulua! Kiitos ISOverkoston opettajille!


Ehkä joululoman suoma lepo vihdoin parantaisi tämän meikäläisen flunssankin, joka on haitannut viime viikot vuoden loppurutistuksia niin töissä kuin kodin jouluvalmisteluissakin. Eilen hankittiin ruuat, leivoin taatelikakun ja tänään haimme joulukuusen metsästä - eli nyt saa joulu tulla!

ISOverkoston taival on päättymässä. Viime viikon siivosin Moodlea ja sitä edellisenä viikkona oli ISOverkoston päätösseminaari (kuva) sekä ISOverstaan aloituskokous. Uskomattoman nopeasti ja mukavasti on mennyt 3.5 vuotta, jonka ajan olen tässä hankkeessa työskennellyt. Kiitos vaan kaikille niille lukemattomille toisen asteen opettajille, joita olen saanut tavata ja kouluttaa näinä vuosina. Todella upeita tuotoksia on syntynyt verkoston yhteiseen käyttöön. Jatketaan yhteistyötä ISOverstaan puitteissa :)

sunnuntai, joulukuuta 09, 2007

Kaventajien joulukalenteri ja kurssipohjien hiomista

Kerrankin asiallinen joulukalenteri! Joka luukun kohdalta tulee vinkki kuinka välttää kulutushysteriaa ja toimia kestävän kehityksen mukaisesti. Samalla linjalla siskontyttö Linnan Juhlissa :)

Kiirus viikko alkamassa. Valmiita Moodle-kurssipohjia verkoston käyttöön hiotaan, nyt niitä on jo yli 200 lukiopuolelle! ISOverkosto-hankkeen loppuseminaari on keskiviikkona 12.12. ja uuden vakiintuneen toiminnan eli ISOverstaan aloituskokous heti perään torstaina. Mikäli tekniikka pelittää, niin seminaaria voi seurata myös livelähetyksenä netistä (osoite tulee hankkeen etusivulle). Loppuraporttia viimeistellään ja samalla ihmetellään kuinka paljon on hankevuosien aikana tullut järjestettyä tapaamisia, koulutuksia, kurssitarjontaa, verkkosisältöjä ja kaikenlaista kehittämistä! Uusi dynaaminen, vuorovaikutteinen ja yhteisöllisyyteen ja jakamiseen innostava portaali on tarkoitus julkistaa ensi viikolla.

sunnuntai, joulukuuta 02, 2007

Virtuaaliopetuspäivillä kohti joutavia oppimispolkuja, jaikupikkujouluissa virtuaalijuhlatunnelmissa


Molemmat otsikon tapahtumat olivat erittäin onnistuneita, paljon väkeä ja kokemusten vaihtoa. Virtuaaliopetuspäivillä meitä oli kymmmenkunta jaikuilijaa, jotka dokumentoimme päivien kulkua jatkuvasti Jaikun Vimpa-kanavalle. Muutaman Jaikututun tapasin ekaa kertaa livenä näillä päivillä! Nimimerkit saivat kasvot - molemminpäin :) Jaikupikkujoulut alkoivat pe 30.11. klo 20.00 omalla kanavallaan ja parhaimmillaan kanavalle oli 60 rekisteröitynyttä. Siellä verrattiin syömisiä, jaettiin kuvia Flickr'n kautta, annettiin drinkkivihjeitä niille, jotka oli myös IRL pikkujouluissa, opittiin discotanssin alkeita Youtuben avulla ym. mukavaa :)

Joutavista oppimispoluista puhui Virtuaaliopetuspäivien päätteeksi prof. Esko Valtaoja. Tulevaisuudessa emme tarvitse hänen ennusteensa mukaan niinkään faktoja kuin välineiden oppimista. Meneillään on sota tiedon ja luulon välillä; tieto yksin ei riitä vaan tarvitaan myös ymmärrystä. Uutta tietoa tulee 2 eksabittiä vuodessa, se on ilmaista, rajatonta ja anarkistista. Miten ihmeessä tiedon (=vallan) käyttö hallitaan näissä olosuhteissa, voi vain kysyä.

"Ovenkahva-" ja "ripafilosofiasta" puhuttiin myös ja todettiin, ettei verkossa sellainen peli vetele, asioita on pakko miettiä hyvinkin tarkkaan jo ennen (virtuaalisen) luokkahuoneen kahvaan tarttumista. Anne Rongas ja Jari Sjölund pitivät ansiokkaan esityksen sosiaalisen webin työkaluista (kuvia) ja mm. demosivat kuinka iGooglella voi informaatiovirtoja ohjailla. Itselleni oli uutta kuinka saan del.icio.us -bookmarkkeja widgetinä wikispaces'iin (valitse delissä "link rolls", ota koodi talteen ja lisää se). Mäntsälästä Ohkolan koulusta Sari Auramo esitteli tosi konkreettisesti kuinka heillä toteutetaan oppilaiden taitotasovaatimuksia 1-6 luokalla. Yksi parhaimpia esityksiä oli Essi Ryyminin tutkimus tvt-vertaistuesta (itk:ssa sama aihe)ja ylipäätään yhteisön toiminnasta.

perjantaina, marraskuuta 23, 2007

Sosiaalista webbiä joka tuutista - ISOverkostolle oma saari Second Lifessa?



Kuuntelen tässä Sula Pinta -podcastia verkon mahdollisuuksista ja samalla testaan itselleni uutta mindmap-työkalua Mind42, välissä päivittelen Moodlessa, Wikissä ja verkkokurssitarjottimessamme asioita, seuraan sähköposteja, suunnittelen tulevia koulutuksia...

On totisesti totta mitä Esko Kilpi keskiviikkona Kuopion sossuwebbi-seminaarissa sanoi, että työn kognitiivinen raskaus on lisääntynyt. Hänen mukaansa tietotyö on luovien ratkaisujen tekemistä vuorovaikutuksessa (paino sanalla vuorovaikutus!), jatkuvaa oppimista ja keskustelua organisaation sisällä. Tarvitaan luovuutta jäykkien toistavien roolien tilalle. Hän kuulutti perään vertaisvuorovaikutusta (opiskelijoiden keskinäinen vuorvaikutus tärkeämpää kuin opettajan ja oppijan välinen vuorovaikutus). "Oppiminen on aina keskustelua".

Jari Laru pohti Kuopiossa onko mobiiliteknologia ja sosiaalinen media renki vai isäntä yhteisöllisessä oppimisessa, ja ymmärtääkseni päätyi siihen, että luulemme sen olevan renki, mutta usein se sittenkin on isäntä. Hyvä winkki Jarilta OpenID, jonne voi kerätä käyttämänsä palvelut yhteen ja samaan paikkaan. Mielenkiintoista oli myös kuulla eBookista (AmazonKindle), joka on DigiToday-uutisten mukaan myyty viidessä tunnissa USAssa loppuun.

SL tarkoitti minulle ennen Kuopion yliopiston suurta luentosalia (=SL), mutta nyt sen merkitys kääntyykin aivoissani virtuaalimaailmaksi eli Second Lifeksi. Kim Holmberg Åbo Akademista piti erinomaisen selkeän esityksen SL:n mahdollisuuksista (opetuksessa). Kim korosti sitä, että jokaisen avatarin takana on oikea ihminen, ja että ihmisille muodostuu vahva tunneside avattareensa. Tämän takia hän on valmis esim. ostamaan stailit virtuaalivaatteet käyttöönsä... Oma avattareni jo haaveilee ISOverkoston omasta saaresta SL:ssä :) Siellä voitaisiin virtuaalikokoustaa, ohjata/tehdä ryhmätöitä ja visioida ISOja!

Kuopion päivän päätti Stephen Downes Kanadasta (virtuaalisti ConnectPron avulla, kuva). Hän pyöritteli konnektivismin teoriaa eri sosiaalisen median työkalujen kannalta, kysymyksiä mitkä työkalut täyttävät konnektivismin kriteerit. "Pull is better than push" jäi mieleen mottona.

Kognitiivista painetta koin myös viime perjantaina, jolloin osallistuin etänä Mikkelissä järjestettyyn "Sosiaalinen media oppimisen tukena" -seminaariin. Siellä mm. Anne Rongas alusti erilaisista työkaluista, Kari A Hintikka puhui kansalaisaktiivisuudesta ja Roope Mokka sosiaalisen median mahdollisuuksista demokratiassa. Tälle teemalle on perustettu Suomessa myös oma sivusto - tule mukaan!

lauantaina, marraskuuta 10, 2007

Kuvat pieneksi PowerPointissa


Mainitsin viime viikolla miten digikuvia sisältävän PP_esityksen saa (fyysisesti) pienemmäksi ja koska siitä on tullut kyselyjä, niin tässä tarkemmat ohjeet:

1. Avaa PowerPoint-tiedosto ja siellä jokin sivu, jolla on kuva/kuvia.
2. Klikkaa kuvan kohdalla kaksoisklikki
3. Valitse aukeavasta "Muotoile kuvaa" -ikkunasta välilehti "Kuva"
4. Klikkaa siellä alhaalta painiketta "Pakkaa..."
5. Valitse "Kaikkiin asiakirjan kuviin" ja tarkkuudeksi "Web tai näyttö". "Asetukset"-kohdassa rastit molempiin kohtiin (Pakkaa kuvat / Poista kuvien ulkopuolelle jäävät alueet). Seuraavassa "Pakkaa kuvat" -ikkunassa olen ottanut kuvien optimoinnin käyttöön eli "Käytä".

Tällä tempulla sain itse yhden tosi ison tiedoston melkein kymmenkertaisesti pienenemään! Tällä välttää sen, että jokaisen kuvan erikseen ensin pienentäisi jollain kuvankäsittelyohjelmalla.

Tänään on Kuopion perusasteen VESO-päivä, jonne valmistelin PP-esitystä. Isohan siitä tuli, mutta kun tein äskeisen ja lisäksi vielä lopuksi tallensin uudelle nimelle, niin johan pieneni tiedostokoko! Miksi muuten myös uudelle nimelle tallentaminen pienentää PP-tiedoston kokoa?

torstaina, marraskuuta 01, 2007

Alumnipäivän satoa plus Rautalampea, Suonenjokea, vetua ja Moodle 1.8 versiota

Kuopion yliopiston alumnipäivästä jäi hyvä mieli, tapasi vanhoja tuttuja niin päivällä kuin illallakin ja ohjelma oli mielenkiintoinen. Ympäristötieteilijöiden omassa seminaarissa nousi esille mm. se, että työlämässä viestintä- ja vuorovaikutustaidot ovat erityisen tärkeät. Myös hallinnollista osaamista aika monessa työtehtävässä tarvitaan, samaten kuin kielitaitoa. Näitä taitoja edistävien kurssien valintaa suosittelimme paikalla oleville ykkösille.

Tutkija Susanna Paloniemen (JY) alumnipäivän esityksestä jäi mieleeni lause: Aikuinen oppijana on itsekeskeinen ja konservatiivinen. Aikuisen on erityisen vaikea "poisoppia" vanhoista ajatusmalleistaan, ja aikuisena helposti opitaan vain sitä mitä halutaan oppia. Paloniemen jälkeen Tuija Piepponen esitti loistavasti tunnin ajan suomalaisille tyypillistä sanatonta viestintää, kuinka olemassaolosta saadaan mahdollisimman hajutonta, mautonta ja näkymätöntä. Aivan hervottoman hauska esitys :)

Maanantaina pohdimme kuvataiteen opettajan J-P:n kanssa mediapalvelimen käyttöä ja saatiin monta tärkeää kysymystä ratkaistavaksi, mm. miten opiskelijat pääsevät käsiksi palvelimeen ilman että pystyvät tuhoamaan kaikki oppilaitoksensa tallenteet. Siihen onneksi löytyikin jo FileZilla-ftp-ohjelmasta ratkaisu, kiitos Harrin.

Tiistaina loppui ISOverkoston viimeinen Verkko tutuksi (Vetu7) -koulutus. Olipa taas hieno porukka mukana ja loppuseminaarissa opimme kouluttajatkin taas uusia asioita. Mm. sen miten Moodlen aineiston otsikon helposti vääntää värilliseksi - kirjoitat editori-ikkunaan värillisen tekstin, muutat html-moodiin, kopioit "koodin" ja liität sitten sen aineiston nimi-kenttään! Ei tarvitse muistella eri värien html-koodeja, eikä muitakaan html-tageja. Toinen opin paikka tuli PowerPoint-esitykseen vietyjen digikuvien pakkaamisessa, ne voikin pakata kaikki kerralla vasta PP:ssä, eikä erikseen kuvankäsittelyohjelmalla! Hienoa.

Sisä-Savon opettajat kouluttautuvat kerralla Moodle-taitureiksi ja siksi reissut ovat parina iltana vieneet Rautalammille ja Suonenjoelle, ensi viikolla vielä Karttulaan. Tosi tiukkaan tahtiin olemme 2.5 tunnissa läpikäyneet Moodlen käytön pääasiat, vieläpä sangen heterogeenisille ryhmille. Eilen ennätettiin kuitenkin jopa opastaa podcastien lisääminen RSS-syötteiden avulla Moodleen - olihan kyseessä kieltenopettajien ryhmä.

Tänään ja huomenna perehdytämme tulevan ISOverstaan tuki-ihmisiä Moodle 1.8 -version käyttöön Mediamaisteri-Matsin avulla. Uutuutena oppilaitokset saavat roppakaupalla lisää oikeuksia uuden "verstastuki"-roolin kautta, joita sitten pitäisi osata vastuullisesti käyttää... Tänään tuli osallistujilta paljon hyviä käytännönläheisiä kysymyksiä Moodlen käytöstä joka tasolla, ja saatiinpa yhteistä linjaustakin joissakin asioissa yhdessä sovittua. Huomenna jatketaan toisen porukan kanssa samalla teemalla. Toivottavasti huomenna ei kenenkään musta takki autonavaimineen katoa...

Ja käviväthän ne satakuntalaisetkin tänään kuulemassa verkostostamme. Ja parkkipaikalle vihdoin päästessä auton ikkunassa odotti sakkolappu :(

perjantaina, lokakuuta 26, 2007

Kuopion yliopiston ensimmäinen alumnipäivä tänään


Kuopion yliopistossa on vähitellen alkanut alumnitoiminta ja tänään vietetään ensimmäistä alumnipäivää. Olen menossa kertomaan omasta opiskelustani ja työurasta ympäristötieteen laitoksen omaan alumniaamupäivään. Olihan se erilaista kuin nykyään: ei haalareita, ei pc-tietokoneita eikä kännyjä, ei datatykkejä, ei Moodlea (tai muitakaan oppimisalustoja), meseä tai Skypeä. Kynä ja paperi, ja perinteinen kirjoituskone, ja toisaalta kopiokone, jolla sai kaverin muistiinpanot, olivat keskeisiä opiskelijan työvälineitä. Luennoilla kuunneltiin, ei pahemmin keskusteltu, ja autenttisuuskin pitkälti uupui opinnoista. Mutta silti, koen että sain hyvät perustaidot ja valmiudet työelämään yliopisto-opinnoistani.

torstaina, lokakuuta 11, 2007

Voicethreadin uusi versio ilmestynyt, Jaiku suljettu uusilta

Eilen ilmestyi Voicethread-palvelusta uusi versio. Se vei ääkköset mennessään (kertoi Aarne) ja hävitti yhdestä omasta kuvatarinastani kuvanäkymät. Sain tosin kuvat näkymään kun edit-tilassa ensin käänsin niitä 90 astetta oikealle, ja sitten takaisin :) Mikähän juju siinäkin oli, mutta toimi. Uusi versio on käyttäjäystävällisempi, sanoisin, ja visuaalisesti hitusen verran kivempi. Tarinan jakamista muille on helpotettu, samassa näkymässä missä ensin vie sinne kaverin emailin, niin voi rastittamalla jakaa eritasoisia oikeuksia (katselu, kommentointi, editointi). Videoitakin sinne voi nyt viedä, mutta tämä puoli on kehitystyön alla ja siksi eivät lupaa vielä mitään tuettujen video-formaattien listaa. Viikonloppuna tekemäni ohjeet meni uusiksi...

Toinen iso mullistus on Jaikun uusi yhteistyö Googlen kanssa, mikä sulki Jaikuun rekisteröitymisen uusilta käyttäjiltä pari päivää sitten. Onneksi meillä vanhoilla käyttäjillä on 10 kutsua kullakin! Toivottavasti kutsumenettely ei kestä pitkään, jotta voin jatkaa ihmisten houkuttelemista Jaikun käyttäjäksi. Eilisiltana talkoovoimin saatiin Jaiku-Vaparetki-kanavan avulla yli sadalle uudelle käyttäjälle Jaiku - tänään sitä on sitten (toivottavasti) käytetty Turussa seminaarin taustakanavana.

sunnuntai, lokakuuta 07, 2007

Otsalamppu tarpeen ennen työpajaa!


Eilen vedimme ISOverkoston työpajaa teemalla "Monimediaisuudesta potkua opetukseen" Joensuussa metodimessuilla. Norssin kielistudioluokka oli niin hienosti viritetty, että ennen kuin äänet saatiin meille tava-käyttäjille kuulumaan, niin tarvittiin apuvoimia otsalampun kanssa tutkia pimeitä piuhankiinnityspaikkoja :) (kts kuva).
Osallistujat olivat äänen/videon/äänitarinoiden lisäksi kovasti kiinnostuneita myös miten iGoogleen voi kerätä rss-syötteitä.

Työpajan aluksi kerroimme vähän ISOverkostosta samalla esitellen Voicethread-palvelun toiminnallisuuksia:



Viime viikon tvt-tukihenkilökoulutuksen lähipäivinä teemana olivat verkkotyövälineet (Moodle, Oppimappi, Veräjä & Verkkolehti) sekä kouluttajana toimiminen. Sovimme, että koulutuksen tuloksena syntyvät tuotokset julkaisemme soveltuvin osin Oppimapin uudella julkaisu-työvälineellä.

keskiviikkona, lokakuuta 03, 2007

Suomen hyvä menestyminen PISA-tutkimuksessa ja Opettaja.tv

Kannattaa käydä tutustumassa Opettaja.tv:n tv-ohjelmien arkistossa "Oppia Suomesta" -sarjaan. Niissä kuvataan kuinka englantilainen Teachers'TV tutustuu suomalaiseen kouluopetukseen, nimenomaan siinä viitekehyksessä, että suomalaiset 16-vuotiaat ovat huippuja niin äidinkielessä, matematiikassa kuin ongelmanratkaisukyvyssäkin. Mielenkiintoisia pätkiä autenttisista opetustilanteista/menetelmistä suomalaisissa kouluissa.

maanantaina, lokakuuta 01, 2007

Sosiaaliset kirjanmerkit ja Wikispaces'n widgetit

Viime torstain ISOverkoston verkko-opettajapäivässä "pakotimme" taas lähes 40 opettajaa ottamaan sosiaaliset kirjanmerkit käyttöönsä (http://del.icio.us). Moni oli aidosti kiinnostunut palvelun opetussovelluksista nähtyään Aarnen hienosti järjestetyt biologian ja maantieteen bookmarkit. YLEkin tuli mukaan sosiaalisten kirjanmerkkien jakamiseen mennä viikolla eli jokaisen YLEn nettiuutisen alapuolelta löydät nyt tutun sinivalkoisen delicious-merkin!

Wikispaces on ottanut mukavan askeleen eteenpäin ja tukee nyt widget'ejä eli kolmannen osapuolen tekemiä palikoita tai vimpaimia, kuten esim. erilaisten koodipätkien tai RSS-syötteiden lisäämistä wikisivulle. ISOverkoston koulutusten materiaaleja olemme keränneet wikiin, ja sieltä löydät pari esimerkkiä näistä vimpaimista. (Pienempää vimpainta, kuten esim, yksittäistä painiketta kutsutaankin sitten nimellä gadget...).

maanantaina, syyskuuta 24, 2007

Walesin vieraista selvitty, uusia koulutuksia jo suunnitellaan täyttä päätä

Walesin vieraamme edustivat Pohjois-Walesin Cynnal-nimistä organisaatiota (Regional Council'n alaisuudessa), joka tukee alueen opettajia monin eri tavoin. Tämä alue on vahvasti kymrinkielinen, joten luokassa on lukioasteella useasti puolet kymrin ja puolet englannin puhujia. Alakoulussa (n. 5-11 v) kaikki opetus on kymriksi, joten jos muutat Englannin puolelta Pohjois-Walesiin, niin tenava joutuu ensimmäiseksi 12 viikon teho-kymrinkurssille! Tilanteesta seuraa myös se, että digitaalinen verkko-oppimateriaali täytyy useimmiten tuottaa kahdella kielellä. Esimerkki tietotekniikan käytöstä terveydenhuollossa: http://www.gcad-cymru.org.uk/vtc/ngfl/ict/cynnal_ict1/# (Klikkaa As ICT, tämän jälkeen valitse ylhäältä "Health" - kielen voit vaihtaa klikkaamalla c-painiketta oikealta).

He tulivat Kuopioon oppiakseen ISOverkoston verkko-opetuksen käytänteistä. Paljon he kyselivätkin ja olivat vaikuttuneita verkostostamme. Päivät walesiläisten kanssa olivat hyvin opettavaisia myös meille mukanaoleville, niin sisältöjen kuin kielenkin kannalta.

Mutta uudet koulutukset painavat jo päälle. Huomenna Vetua & Moodlea ja torstaina ISOverkoston verkko-opettajan päivä. Vihdoin testasin ilmaisen täysin onlinena käytettävän MindMeister-mindmap-ohjelman. Vaikuttaa kelpo peliltä, kannattaa kokeilla ja ottaa käyttöön. Alla oleva mindmap on ensimmäinen yritelmäni (tai www-linkkinä).

lauantaina, syyskuuta 22, 2007

Amanda talviteloille


Kuljetus vedesta pukeille
Originally uploaded by VirtuaaliAnu
Syksyn yksi urakka on ohi kun vene on saatu maihin. Siinä ei tietotekniikka paljon auta kun nosturi nostaa n 7t painavan veneen järvestä rannalle. Tällä kertaa homma aloitettiin klo 8 aamulla, kovassa tuulessa ja vesisateessa.

 
Creative Commons License
Tämän teosteoksen käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimi mainittava-Sama lisenssi 1.0 Suomi-lisenssi.