sunnuntaina, maaliskuuta 18, 2007

Videoita verkkoon - entä trialogisen oppimisen malli? Päättäjille tietoa verkko-opetuksesta

Viime viikolla aloitimme lukion opettajille koulutuksen videoiden tuottamiseksi uudelle mediapalvelimellemme. Hienoja ideoita löytyi, niistä lisää kunhan saamme niitä valmiiksi. Tarkoituksena on parantaa Moodle-kurssipohjiamme monimediaisempaan suuntaan, toki pedagogiikan ehdoilla, ei videoita videoiden vuoksi - välttäen tilanteen kun viitisen vuotta sitten keskustelufoorumeja lisättiin joka paikkaan, miettimättä aina niiden funktiota oppimisprosessissa.

Dialogi on tuttu termi verkko-opetuksessa, mutta entä trialogi? Sami Paavola kumppaneineen ovat määritelleet ja tutkineet trialogisen oppimisen mallia. Kyseessä on uusi näkökulma aiempien tiedonhankinnan (monologi) ja osallistumisen/vuorovaikutuksen (dialogi) näkökulmien rinnalle eli puhutaan tiedonluomisnäkökulmasta - kuinka ihmiset yhdessä kehittävät systemaattisesti yhteisiä kohteita, kuten tekstejä, malleja, teorioita tai tuotteita. Trialogisessa oppimisessa ei vain keskustella ja pohdita vaan ihan oikeasti on tekemisen meininki, tavoitteena tuottaa yhteisöllisesti jotain yhteistä. Yhteisen kehittämisen mahdollistavat nykyään erinomaisesti erilaiset sosiaalisen vepin työkalut.

Sosiaalisen vepin puolestapuhuja Anne Rongas on kokoamassa verkko-opetuksen problematiikasta pakettia veppiin. Päättäjille suunnattu verkko-opetuksen opas on jo kommentoitavissa, käy lukemassa ja kommentoi!

 
Creative Commons License
Tämän teosteoksen käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimi mainittava-Sama lisenssi 1.0 Suomi-lisenssi.